Marianne hade resesällskap med sin man Leszek Czaikowski och de var båda synnerligen begeistrade över sin första färd efter inlandsbanan.
– Vi kommer från Norrtälje och det är klart att detta är annorlunda på alla sätt. Jag har velat göra den här resan länge. Det var tänkt att jag skulle åka tillsammans med min far innan han gick bort 2005. Nu blir det i dag istället medan vi orkar och kan, berättar hon.
Paret står utanför stationshuset i Jokkmokk och ska precis ta sig till Ájtte för ett besök på fjäll- och samemuséet.
– Jag har aldrig varit norr om Sundsvall under mina 50 år i Sverige. Så det här är fantastiskt och vi har så mycket kvar att uppleva ännu, konstaterar Leszek som såg fram emot fortsättningen till Gällivare och Abisko innan slutmålet i Kiruna.
Henrik Reuterdahl, chef tågtrafik på Järnvägsmuséet i Gävle gläds över den samverkan med Inlandsbanan AB som gjort en återkomst för Vildmarkståget och denna historiska resa möjlig. Den ska sedermera utvärderas för eventuell fortsättning.
– Vi hade stor verksamhet på 90-talet och det är så kul att vi kan komma ut med våra tåg igen. Att börja med sträckan Stockholm till Abisko gör det inte sämre. Det är extra roligt att klockan på stationen inte går baklänges längre, för övrigt. Förr var det en stående koll, skrattar han.
Henrik pratar varmt om dieselloket som är dragare på sträckan.
– Det första designade loket i Sverige. SJ ville ha ett snyggt lok här uppe i norr.