EXTRA: Första bilderna från haveriplatsen

Godsplanet skulle från Oslo till Tromsö.

– Han ropade mayday så att tornet i Bodö hörde det på en internationell nödfrekvens, säger Anders Lännholm, flygräddningsledare vid Sjöfartsverkets sjö- och flygräddningscentral (JRCC).

Artikelbild

| Poliser, fjällräddare och civila flygare tankar en av polisens helikoptrar i Ritsem.

Sjöfartsverket avbröt sitt eftersök vid 4-tiden på morgonen efter att haveriplatsen hade hittats av norska myndigheter. Planet, som fortfarande var varmt, hittades med hjälp av en värmekamera.

– Det finns ingen möjlighet till överlevnad i detta fall tyvärr, säger Anders Lännholm, flygräddningsledare vid Sjöfartsverket.

Planet har av okänd anledning störtat rätt ned i marken med nosen före.

– Planet har fått något väldigt allvarligt fel. När jag är i flygvapnet och flyger med nosen ned i full fart kan jag nästan nå den hastigheten. Det är verkligen rätt ned, säger Anders Lännholm.

Artikelbild

Nedslagsplatsen, i väglöst land i fjällmarken, har en krater som är 20 meter bred och 15 meter djup. Kratern har uppstått av den kraftiga kraschen. Planet har störtat i ungefär 9000 fot per minut. Nästan ingenting finns kvar av planet.

– Det är väldigt små delar av turbinblad och liknande.

Artikelbild

| MOBILISERAR. Per Grahn, vd på fiskflyg, förberederar helikoptern i Ritsem som ska bistå polisen.

Nu står Sjöfartsverkets helikopter redo i Gällivare. Den ska köra polis och räddningspersonal till haveriplatsen där det är runt 30 minusgrader.

– De ska sanera och annat och leta efter kvarlevor.

Artikelbild

| Planet kraschade väster om Vaisaluokta och Ritsem i en dalgång. Haveriet var så våldsamt att de två piloterna omöjligen har överlevt, bedömer Sjöfartsverket.

Statens haverikommission kommer att utreda kraschen. I nuläget väntar Sjöfartsverket på att få en film från det norska plan som hittade haveriplatsen.

NSD:s reporter Emma Eriksson var på plats i Ritsem vid 11-tiden. Där mobiliserade fiskflyg för att bistå polisen. Per Grahn, fiskflygs vd, förberedde helikoptern.