– Det är första gången i bolagets historia sedan 1962 som vi har en presskonferens för att det hänt en olycka. Men det som inte skall ske eller får ske har de facto hänt. Ett av våra flygplan, ett svenskregistrerat, har alltså försvunnit, säger Gustaf Thureborn, vd.

– Vår högsta prioritet är att stötta familjerna och vår personal i denna svåra stund. Men nu kommer vi också att vara en stor del av en utredning som ska genomföras av myndigheterna och självklart kommer vi att göra allt vi kan för att stödja den.

West atlantic har cirka 500 anställda i Europa.

Den 42-årige piloten och den 34-årige styrmannen hade tillsammans flera tusen flygtimmar med flygplanstypen. De kom från Frankrike respektive Spanien och hade varit anställda hos West atlantic sedan 2011 respektive 2008.

Planet, som har drygt 38 000 timmar i luften sedan tillverkningen 1993, var på väg mellan Tromsö och Oslo när det av okänd anledning störtade i närheten av sjön Akkajuare på svenska sidan.

– Rutten går delvis över svenskt territorium eftersom gränsen är något böjd och man vill flyga rakaste vägen av miljöskäl, säger Thureborn.

Bolaget har ännu inget svar på vad som kan ha orsakat olyckan.

– Vi har ju inte ens kommit fram till haveriplatsen ännu så det är alldeles för tidigt att spekulera. Men vi vet att vi inte har fått någon nödsignal från planet och systemen var fungerande. Vi vet också att det inte fanns någon farlig last ombord eftersom norska posten har ett screeningsystem. Flygplanet är snabbt och effektiv och certifierat för temperaturer ner mot 50 grader. Det flyger varje dag till Svalbard så vi tror vi kan utesluta problem på grund av kyla, säger Thureborn.

– Vi hoppas att vi kan hitta svarta lådan för vi vill verkligen veta vad som hänt.

Representanter från bolaget är på väg upp till Norrbotten.

– Svensk polis är på väg och vi är på väg med vårt response team. Med hänsyn av den utredning som myndigheterna startade för en timme sedan kan vi inte gå ut med mer information i nuläget.

Bolaget har ytterligare två plan av samma typ som det havererade – Canadair CRJ 200. Flygningar ställs in tills vidare, men West atlantic för löpande diskussioner med norska kunden posten.

– Vi har både en b- och c-plan sedan 2006 i fall något skulle hända. Posten måste fram, säger Thureborn.