Det händer massor på Kalix Motorstadion och förklaringen finns åtminstone till en del i att föreningen har bedrivit EU-projektet "The European Xtreme DemoCenter" som ska leda till just fortsatt utveckling.

- Vi är halvvägs i projektet och vill visa upp för allmänheten och tänkbara samarbetspartners vad vi håller på med, säger Janne Johansson som är verksamhetsansvarig vid Kalix Motorstadion.

Hög status
Anläggningen har hög status i branschen och nu pratas det om samarbete med Piteå och Skellefteå, exempelvis avseende SM, samt med Finland och Norge i andra sammanhang med syftet att få fler förare till Kalix.

Artikelbild

| Vincent Timmermann klarade banan på tiden 1,06 och var då snabbast hittills.

- Vi har pratat om EM-tävling, det skulle vara jättekul, säger Anders Olofsson, ordförande i Kalix Motorklubb.

Testade gocart
Besökarna var - under de timmar NSD var på plats - näst intill uteslutande män.

Många tog chansen att prova på att köra gocart eller folkrace.

En av dem var Vincent Timmerman från Holland, som flyttade till kärleken i Kalix för fyra år sedan.

Artikelbild

| Oliver Eastwood-Johansson, Rose-Marie Rosendahl och Simon Sandin framför den plats där crossbanan så småningom kommer att finnas.

Anledningen till besöket på Kalix motorstadion var dock att informera sig om Yrkesakademiens förarutbildningar.

- Jag har gått en utbildning med inriktning skogsmaskinförare men jag får inget jobb, jag skulle vilja läsa maskinförarutbildningen för att bredda mina kunskaper och öka mina chanser att få jobb, säger Vincent Timmerman.

Crossbana i sikte
Ett av flera utvecklingsområden på Kalix Motorstadion är satsningen på motocrossbanan, som just kommit i gång.

- Idén om en crossbana har funnits i 20 år och behovet är stort, vi har 14 aktiva som tävlar trots att vi inte själva har en bana att träna på, säger Rose-Marie Rosendahl som är barnledare i föreningen FMCK (Frivilliga Motorcykelkåren).

Mest killar
Här som i annan motorsport är utövarna till överväldigande majoritet pojkar.

Dock, i barnverksamheten är det fler flickor som deltar.

- Vi hoppas att träningsslingan ska stå klar så snabbt som möjligt, kanske redan nästa år, säger föraren Simon Sandin som liksom kompisarna i sporten fått åka till Torneå, Luleå eller Boden för att träna.