Damklassens tunnare startfält innebär att alla ekipage tar sig till final - men det innebär också större utrymme för taktisk körning då ingen behöver avslöja sin fulla kapacitet under kvalheaten. Och är det någon som kan taktik så är det den rutinerade elitskytten Camilla Lindfors.

- Ja, jag valde att inte göra jättemycket attacker under kvalen (där Lindfors tog tredje- och fjärdeplatser). Det var ju i finalen jag ville kampas, bekräftar hon.

Och där gick det alltså över förväntan.

Artikelbild

| Javisst Camilla, du vann ju din klass... Lindfors taktik i finalen höll hela vägen.

Sedan Camilla Lindfors tillsammans med Sandra Björn, Kalix, valt att ta alternativspåret omedelbart efter starten var det bara att börja jobba sig upp i fältet. När ledande Piteåföraren Marie Karlsson inför fjärde varvet var tvungen att avverka alternativet var fältet fritt för Lindfors som tog över ledningen och höll hela vägen.

Tar med sig mycket från skyttet
- Otippat, jättekul, säger hon och kan egentligen bara ta upp en sak hon är mindre nöjd med.

- Var lite ovarsam med pärlan och gick över curbsen i startkurvan så det small ordentligt. Men tack och lov gick det bra.

Lindfors tog licens redan vid 15 års ålder och körde i några år. Sedan har motorsporten fått stå tillbaka till förmån för skyttet men för ett par år sedan var det dags att sätta sig bakom ratten igen.

Artikelbild

| Thomas Rosenberg blev bästa manlige länsförare med en andraplats i A- finalen.

- För skojs skull. Ubbe, min sambo, föreslog att vi skulle ta upp det igen, förklarar nu 37-åriga Lindfors. Hon fortsätter:

- Jag känner mentalt att jag har jättemycket från skyttet. Man triggar igång när man gör sådant här också - och det är superroligt, konstaterar hon.

Förarna från Västerbotten var bra
Första segern kom vid fjolårets final på hemmabanan i Boden. Efter torsdagens framgång är förstås frågan hur långt det ska bära 2012.

- Det blir inte hela serien men hemmatävlingarna, i Norrbotten, ska vi försöka köra.

Herr- och juniorfinalerna gick samtliga till västerbottensförare. C-finalisten Harry Björn, Kalix, var dock riktigt nära men gick förlorande ur en tuff duell med tvåhjulande Robertsforsföraren Alexander Wollbro precis före målgång.

Umeås Peter Sandow vann A-finalen före Bodenföraren Thomas Rosenberg. Silvermedaljören förklarade sig dock fullt nöjd efter omständigheterna på den såphala banan.

Siktar på revansch i Kalix
- Absolut. Jag har ju i stort sett standardgrejer så annat kan man inte säga. När man har så här igenimmade rutor har man ju ingen koll och går det bara lite för fort i kurvorna glider man ut direkt, säger Rosenberg som dock hade velat göra en bättre runda genom alternativspåret direkt efter starten.

- Hade siktat på att ta startspår sex men det var ju upptaget när jag kom upp, förklarar han.

Den tunga knuten löste sig när Sandows bror Johan, då i ledning, tvingades bryta sedan bilen lagt av men åt Peter fanns alltså inget att göra. Rosenberg lovar å andra sidan att dyka upp för revansch i Kalix i början av juni.