Anna-Lisa Linderholm har renar och är därför registrerad som företagare. På fredagsmorgonen blev hon uppringd av en dam från ett företag som sade att hon i våras tackat ja på internet till ett abonnemang på telefonkatalog.
- Hon sade att jag fått ett brev i september och att eftersom jag inte svarat så hade jag bundit mig på 24 månader och att det skulle kosta 24 300 kronor. Det är ju inte klokt, det var ju bara bluff förstås, säger hon.
"Bättre deal"
När Linderholm protesterade och sade att hon inte alls talat med företaget fick hon ett annat erbjudande.
- Då sade hon att hon skulle ge mig ett bättre deal. Hon skulle korta abonnemanget till ett år och då skulle det kosta 11 000 kronor. Jag tänker inte betala ett öre.
Fler utsatta
Konsumentvägledaren i Kalix, Isabella Jonsson, säger att det bara på fredagen ringt tre personer utsatta för telefonförsäljaren.
- Jag sitter just nu och skriver till övriga vägledare för att informera om de här oseriösa telefonförsäljarna. Det verkar som om de betar av den här delen av landet nu.
Jonson beskriver att försäljarna går till väga på det sätt man gjort mot Linderholm.
"Lägg på"
- Mitt råd att drabbade ska säga nej och lägga på.
Den drabbade Anna-Lisa Linderholm säger att hon inte blivit orolig av samtalet, men arg.
- Jag blir så irriterad. Jag vill varna andra så att de inte går på bluffen.