Byskolor förebild på riksnivå

Mindfulness i Innanbäckens och Ytterbyns skolor har uppmärksammats av regeringen.Nu vill de att skolsköterskan Eva-Lott Wennberg kommer dit och berättar mer.

MÄRKER SKILLNAD. Anneli Andersson säger att hon märker skillnad i gruppen efter införandet av mindfulness.

MÄRKER SKILLNAD. Anneli Andersson säger att hon märker skillnad i gruppen efter införandet av mindfulness.

Foto: Lotta Nilsson

KALIX2014-04-29 10:55

NSD har berättat om satsningen på mindfulness, medveten närvaro i stunden, i skolan.

Lärare och elever vid Innanbäckens skola berättade då om positiva erfarenheter av mindfulness.

– Jag tycker att en stund mindfulness tar ner tempot i gruppen resten av dagen, säger Lena Sandberg, lärare förskoleklassen.

– Många av övningarna stämmer väldigt väl med värdegrunderna; inte minst att skolan ska vara en trygg plats med en accepterande atmosfär, säger Anneli Andersson, lärare årskurs ett.

Det är fler som tror på de positiva effekterna:

Regeringen har bjudit in Eva-Lott Wennberg att komma dit och berätta mer.

Hösten år 2013 meddelade utbildningsminister Jan Björklund att han skulle tillsätta en utredning om ordning och reda i skolan.

Den är sedan några månader tillsatt och ansvarig för utredningen är Metta Fjelkner.

Det är bland andra henne som Eva-Lott Wennberg ska träffa.

– Det är jätteroligt att det vi gör uppmärksammas på regeringsnivå, att det vi gör i lilla Kalix kan göra skillnad även för andra! Det ska bli spännande att besöka regeringskansliet och berätta om våra erfarenheter, säger Eva-Lott Wennberg som önskar fortsatt utveckling av arbetet med mindfulness i skolorna.

– Vårt arbete är bara i början och vi ser redan goda resultat. Det vore intressant med en studie, en uppföljning, av resultatet.

Mindfulness är...

- att rikta uppmärksamheten medvetet

- bli medveten om när uppmärksamheten far i väg

- ta tillbaka uppmärksamheten på det vi vill, när den far i väg

- ett förhållningssätt som är medvetet kärleksfullt till sig själv och andra

Mindfulness gör...

- ger ökat fokus och koncentrationsförmåga

- förbättrar arbetsminnet

- främjar känslomässig balans

- främjar kamratskap, bidrar till minskad mobbing

- förebygger psykisk ohälsa hos elever

- minskar stress

- ökar förmågan att hantera förändringar

- förbättrar lärmiljön

- främjar arbetsglädje

Källa: Eva-Lott Wennbergs presentationsmaterial, ”Mindfulness information i ledningsgruppen, mindfulness i förskola, grundskola och gymnasieskola” samt www.mindfulnesscenter.se

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om