Fackordföranden: "En jättesvår tid för lärarna i Kalix"

Fackförbundet Sveriges lärare i Kalix hade ingenting att invända mot det nya arbetssättet i skolan. ”Det var på många sätt bra för skolan i Kalix” säger Dirk Fischer, ordförande, som tillägger att många lärare far illa i kritikstormen.

"Det är en jättesvår tid för lärarna i Kalix, många känner sig starkt kritiserade. De anser att de agerat enligt skollagen. Det blir jättebra med en oberoende utredning som visar vad som verkligen har hänt" säger Dirk Fischer.

"Det är en jättesvår tid för lärarna i Kalix, många känner sig starkt kritiserade. De anser att de agerat enligt skollagen. Det blir jättebra med en oberoende utredning som visar vad som verkligen har hänt" säger Dirk Fischer.

Foto: Privat

Kalix2023-09-14 17:00

Vi har berättat om det nya arbetssättet i skolan, om kritiken och om politikernas beslut att pausa det.

Kalix kommun hade förhandlat saken, enligt medbestämmandelagen (MBL), med Sveriges lärare. 

– Vi var också med på en information där arbetssättet presenterades och vi har också grävt lite djupare i hur konsulten jobbar. Vi fann att det här kanske är en bra lösning för oss, för att nå bättre studiero för eleverna och bättre arbetsmiljö för lärarna. Vi ser också långsiktigt en fördel med att alla barn i Kalix får samma grund, att de har med sig samma förhållningssätt när de sedan blir äldre och byter skolor, det leder i längden till en bättre arbetsmiljö för alla lärare i skolorna i Kalix, säger Dirk Fischer.

Han säger att signalerna också är att det blivit bättre studiero och arbetsmiljö för lärarna i skolorna.

– Det är ett bra arbetssätt att bekräfta det som fungerar bra och ha konsekvenser för det som inte fungerar bra.

Hur ser du på de skriftliga överenskommelserna med barn, på uppgifter om hur barn med npf-diagnoser farit illa och på fasthållningarna?

– Det finns reglerat i skollagen, kapitel 5, hur skolan får agera och vi följer lagen. Överenskommelserna med streck är ett verktyg i
arbetssättets verktygslåda. Utifrån att varje elev har en garanterad undervisningstid ska eleven ta igen den om eleven missar en del av den. Det är ett verktyg, att ändra beteenden genom konsekvenser. Läraren får agera om ett barn blir tillsagd och inte slutar med ett beteende. Det kan förekomma enstaka fasthållningar, också de reglerade i skollagen och vi följer lagen. Lärarna känner till npf-diagnoserna och vet hur de ska agera, säger Dirk Fischer som fortsätter:

– Vi har ett jättebra samarbete med arbetsgivaren, en kontinuerlig dialog, bra rutiner och vi litar på varandra. Föräldrar kan på samma sätt lita på att barnens lärare har kunskap om barnens eventuella diagnoser, vad varje barn kan klara och inte klara. 

Dirk Fischer säger att många lärare farit illa av kritikstormen mot skolan i Kalix.

– Det är en jättesvår tid för lärarna i Kalix, många känner sig starkt kritiserade. De anser att de agerat enligt skollagen. Det blir jättebra med en oberoende utredning som visar vad som verkligen har hänt samt att se hur resultaten om förbättrad studiero och bättre arbetsmiljö för lärarna kan utvecklas.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!