Farleden för grund

Båtar får vända, transporter försenas och pengarna rullar.Problemen med en för grund farled till Karlsborg och pappersfabriken Billerud är stora.- År ut och år in hoppas vi på muddring, säger Börje Åström, pensionerad sjökapten.

Alltför grund farled skapar stora problem vid sjötrasporter. Det vinnar de föredetta sjöfaranra Rune Sundqvist och Börje Åström om. "Farleden har inte muddrats på 50 år, det här börjar likna en fars", säger Åström.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                      FOTO: LindA Danhall

Alltför grund farled skapar stora problem vid sjötrasporter. Det vinnar de föredetta sjöfaranra Rune Sundqvist och Börje Åström om. "Farleden har inte muddrats på 50 år, det här börjar likna en fars", säger Åström. FOTO: LindA Danhall

Foto: Linad Danhall

KALIX2010-02-22 06:00
Farleden in till Billerud Karlsborg är alldeles för grund, 4,7 meter och det behövs 8,5 meters djup. Det har påtalats många gånger förut. I vinter har problemet ännu en gång satt sina spår för verksamheten på pappersfabriken.
För omkring tre veckor sedan tvingades ett fartyg vända då den inte tog sig fram på grund av för lite vatten i farleden berättar Rune Sundqvist, Kalix partiet och pensionerad sjöman. 5000 ton massa lämnades kvar vid kajen.
Massan fick istället transporteras med lastbilar. En kostnad på drygt 500 000 kronor.
- 140 lastbilar med släp. Det är dyrt och det miljövänligaste transportsättet är med båt, säger Sundqvist.
"En följetong"
I förra veckan var det dags igen berättar Börje Åström, före detta sjöman. Ett fartyg skulle lastas med 3494 ton massa.
Lasten skulle transporteras till Portugal. Fartyget fick med sig 3232 ton.
- 262 ton fick lämnas kvar. Det här har hänt åtskilliga gånger, det liknar en följetong. Det är viktigt att muddringen blir gjord, det är ett måste för att skapa förutsättningar för Billerud. Det är inte svårt att förstå vad kunden anser när de får för lite massa, lastbilar får köra och kunden får lida, säger Åström.
14 miljoner
14 miljoner kronor är avsatta för satsningar på farleden och hamnen under åren 2010 till 2012. Men Åström och Sundqvist är inte säkra på att satsningen blir av.
- Billerud Karlsborg är en liten fabrik i papperssammanhang. Men fabriken är Kalix näst största arbetsgivare. Utan infrastruktur finns ingen fabrik och då behövs ingen galleria och ingen pool på strandängarna. Allting behövs men det måste komma i rätt ordning, säger Åström.
Sundqvist och Åström är några av dem som länge har drivit frågan om muddringen.
- Farleden måste muddras till 8,5 meter, när ska det ske?, det här är en skandal, säger Sundqvist.
FAKTA
Den senaste tidens problem i farleden, utöver de tillfällen som nämns i texten:
➤ I oktober och november lämnades vid två tillfällen drygt 200 ton massa kvar på kajen i Karlsborg för att fartyget skulle kunna ta sig ut till havs igen.
➤ Vid jultid fick en båt lämna kvar 100 ton.
➤ I februari tvingades ett fartyg med destination Billerud Karlsborg vända i Skellefteå. Anledningen var för lågt vatten i farleden in till Karlsborg. Fartyget var lastat med 4000 kubikmeter massaved.
Källa: Sundqvist och Åström
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om