Det statliga bolaget gör stora förlusten. För att komma till rätta med de ekonomiska problemen ska bolaget säga upp 650 personer i hela landet.
– Vi är 2 300 i hela landet, så det handlar om en stor procent, säger Haglund och berättar att man i området är två anställda i Karlsborg och sju i Haparanda.
Från Green Cargo:s sida har man varit sparsam med information.
– Vi vet inte hur man har tänkt lägga om trafiken. Man kan inte lägga ned gränstrafiken, hoppas jag.
Vill öka trafiken
Haglund säger att kunder i Kalix fått besked om lastning och lossning kommer att ske i Kalix fram till sista april.
Beskedet om nedläggningen av terminalen i Kalix sker samtidigt som Trafikverket bygger en ny järnväg för 3,5 miljarder från Kalix till Haparanda. Och, enligt kommunalråden Ellinor Söderlund (S) och Kenneth Sandberg (MP) sitter i möten med kommunen för att öka trafiken på banan.
Enligt Söderlund/Sandberg grundar logistikföretaget beslut att inte längre stanna till i Kalix på att det håller på bli utkonkurrerat av utländska åkerier som kör svart i Sverige.
Information i mars
– Så i stället för att ta strid mot brottslighet ska företagen i Kalix slås ut när de inte längre kan frakta sina varor med järnväg, säger Kenneth Sandberg.
Ledningen för logistikföretaget har kallat till information i början av mars. Då får de anställda inom Seko-Green Cargo besked om de har någon framtid i företaget.
– Det har gått dåligt för oss, därför gör vi en översyn som gäller hela Sverige, säger Lena Bjerkesjö-Keisu, pressinformatör.
Olönsamheten har gjort att Kalix blivit en av de orter företaget tittat på och nu beslutat sig för att upphöra med servicen.