Experts konkurs slår olika mot kunder och företag.
När det gäller Kalix elektriska så har de ingått i Expert som ett fristående företag, närmare bestämt som franchisebutik, och därför drabbas de inte så hårt av konkursen.
- Det som händer är att vi får mycket extra jobb att ordna upp det här. Vi har Experts data- och mejlsystem och till en början kan det också bli svårt att få tag i varor. Även abonnemangssystemet drabbas och det kan också ställa till det under några dagar. Vi hoppas dock att kunderna har överseende, säger Viktoria Johansson och Anna-Lena Angeria.
Fristånde
När det gäller presentkort, garantier och eventuella reklamationer så gäller de som tidigare.
- Däremot kan vi inte ta ansvar för varor eller presentkort som köpts i andra Expertbutiker, säger Viktoria Johansson.
Kalix elektriska är också medlem i Elkedjan, också som franchisebutik. Den delen berörs inte.
- Vi är ett fristående företag och vi kör på som vanligt, säger delägarna.