Lärarförbundet utser årligen Bästa skolkommunen och i den senaste rankingen har Kalix kommun klättrat hela 91 placeringar.
Bedömningen är baserad på hela den kommunala skolan, från förskola till och med gymnasiet.
– Vi är jätteglada över vårt fina resultat, säger skolchefen Charlotte Sundqvist.
På frågan var förbättringen skett, finns det flera svar.
– Det är en väldig målmedvetenhet och ett stort utvecklingsarbete inom hela skolan som gett bra resultat, det såg vi inte minst i vårbetyget då Kalix kommun hade bästa resultatet i kommunens historia. Andelen elever som når betyg i alla ämnen har också ökat mycket, säger Ingegerd Dahlgren, rektor vid högstadieskolan Manhemsskolan.
Lärarna som samlats för att prata om skolans utveckling instämmer.
Mona Brännmark är liksom Ann-Katrin Bäckman lärare på mellanstadiet och de säger att lärarna pratar mer med varandra över "stadiegränserna", att man fångar elever som behöver stöd tidigare samt att mer individanpassad undervisning gett resultat.
– Vi har uppmuntrande rektorer som stöttar och är positiva till våra idéer, när vi känner uppbackning får vi med oss eleverna, säger Mona Brännmark.
Flera lärare talar om "den röda tråden", arbetsmiljön i klassrummen, motiverade elever och det pedagogiska utvecklingsarbetet som faktorer som gjort att Kalix kommer som en raket i skolrankingen.
De elever som inte är så motiverade eller har svårigheter i skolan då?
– Vi har blivit bättre på att upptäcka det tidigt och vi utgår alltid från att det är vi - skolan - som äger problemet, säger Charlotte Sundqvist.
Kalix har uttalat målet "Sveriges bästa skola", hur nå plats nummer ett?
– Vi ska fortsätta jobba målmedvetet och strategiskt. Sedan finns det ju olika tolkningar om vad som är Sveriges bästa skola. Är det skolan med bäst resultat eller är det skolan där alla är trygga och mår bra, säger Charlotte Sundqvist.
Josefin Grunditz , David Pettersson och Viktor Nilsson går alla i årskurs nio vid Manhemsskolan och de listar små grupper (max 17 elever), att varje elev har en dator, bra lärare och stor frihet att påverka hur ett kunskapsområde ska redovisas som bra saker med skolan.
Varför inte små grupper på låg- och mellanstadiet?
– Det är en organisationsfråga, men det är svårare att organisera där. På Manhemsskolan har lärarna tagit mer undervisningstid för att kunna genomföra de mindre grupperna, säger Charlotte Sundqvist.