Det har rått stort hemlighetsmakeri kring planerna på en ombyggnation av E4:an förbi Kalix. Inget samråd har hållits och beslut har fattats utan att ens Kalix kommunalråd Kenneth Sandberg (Mp) har informerats och planerna på flerfilig så kallad 2-1-väg, mitträcke och höjd hastighet mellan reningsverket och Björkforskorset faller inte i god jord.
– Det här är helt vansinnigt, vi har inga som helst behov av detta. Det ökar bullret, utsläppen och blir alldels intill vår fina Strandpromenad som dagligen besöks frekvent och det blir störande för närboende, det här är helt oacceptabelt. Istället ska vi ha en sänkt hastighetsgräns, säger Kenneth Sandberg.
Birgitta Landberg, ordförande i Naturskyddsföreningen i Kalix fick vetskap om planerna via omvägar.
– Jag går alltid på samråd och håller mig underrättad om vad som sker, men det här har jag inte hört talas om. Det är förskräckligt, det ökar utsläppen markant och stänger oss ute från Strandpromenaden och älven, det här är helt galet. Alldeles nyligen invigdes Hälsans stig, hur rimmar det med detta? frågar Birgitta Landberg.
För de som motsätter sig planerna är det bråttom.
På tisdag går överklagningstiden ut.
– Då är det inte försent, säger Kenneth Sandberg när han nås av informationen via NSD på söndagen.
Kenneth Sandberg säger att han flyktigt hört talas om tankegångarna för länge sedan och planerat att ta upp frågan vid ett möte med Trafikverket som hålls om några veckor. Nu blir det desto mer skyndsamt.
Borde det ha hållits samråd?
– Definitivt och det här ska kommunstyrelsen tycka till om.
I dag kallar Kenneth Sandberg samman politikerna för diskussion och en överklagan kommer att författas.
– Det här motsätter vi oss definitivt, säger Kenneth Sandberg.
Naturskyddsföreningen har skickat sin överklagan till Trafikverket.
– Kalix paroll är "Kalix där älven möter havet", genomförs det här blir det "Kalix där älven möter havet och kalixborna möter mitträcken", säger Thore Alm, vid Naturskyddsföreningen.
Han var med redan när E4:an planerades för 60-tal år sedan. Då motsatte sig Kalixborna att vägen skulle placeras vid älven så som den gjorde.
– Att försvåra kontakten med älvområdet nu vore i strid med folkviljan. Nu promenerar man med skidorna i hand till älven, skoteråkare, skidåkare, sportfiskare, sparkåkare, löpare och fåglarna med sina ungar flyger inte utan de går raka vägen till älven, det omöjliggörs om dessa planer genomförs.
Kommunalrådet, Naturskyddsföreningen och boende längst Kärleksstigen vill istället se en sänkning av hastigheten på vägsnittet.
– Det minskar olyckstillbuden, minskar buller och utsläpp och skapar en bättre miljö för människor och för det rika fågelliv som nu har etablerat sig vid älvstranden som är ett viktigt område för vadare, änder och sångsvan. Hänsynen till ett förändrat synsätt på människa, miljö och natur kräver ett nytt sätt att planera säkra vägavsnitt på, säger Birgitta Landberg.