Långa trafikköer väntas bli ännu längre

Renoveringen av Kalixbron skapar tidvis kilometerlånga köer och trafikkaos på båda sidorna om bron.Det får konsekvenser för turistnäringen och affärsinnehavare i Kalix, som ska ha sin bästa tid just nu.

TRAFIKTRYCKET ÖKAR. Till den ”vanliga trafiken” där mycket tung trafik ingår, kommer nu turisterna. Så här ser det ut strax efter klockan 14.30 en vanlig tisdag, kön med trafikanter som vill över bron är i höjd med busstationen.

TRAFIKTRYCKET ÖKAR. Till den ”vanliga trafiken” där mycket tung trafik ingår, kommer nu turisterna. Så här ser det ut strax efter klockan 14.30 en vanlig tisdag, kön med trafikanter som vill över bron är i höjd med busstationen.

Foto: Lotta Nilsson

Kalix2014-07-02 14:05

KALIX

De första dagarna i juni i år drog arbetena längs E4:an över Kalixbron i gång.

Beläggningen fräses bort, broisoleringen byts ut och ny asfalt läggs.

Trafiken regleras med lots dagtid och trafikljus nattetid.

Trafikverket beskriver påverkan som ”mycket stor”.

Om morgonen kan kön sträcka sig från Kalixbron till bortom Setra Rolfs och på andra sidan genom centrum till bortom Folkets hus (längs centrumleden) och om eftermiddagarna är det mer trafik och längre köer.

Arbetena ska enligt skyltning vid bron pågå nästan hela juli månad ut, enligt information på Trafikverkets hemsida beräknas arbetena pågå till och med 24 augusti.

”För lång tid” tycker ansvariga vid Kalix kommun.

– Vi har framfört kritiken till Trafikverket. Vårt önskemål är att de ska jobba klart snabbare, säger kommunalrådet Ellinor Söderlund (S) som nyligen färdats genom landet och ifrågasätter hanteringen av Kalixbron.

– Jag har sett att på andra platser så jobbar man i flera skift med sådana här saker. Jag vet inte varför det inte är skiftjobb just här.

På onsdagen startade Kalixveckan, som även lockar människor utifrån, och nästa vecka kommer semestertrafiken i gång på allvar.

Trafiksituationens konsekvenser för Kalix?

– Jag tror att vi får färre som stannar på grund av att det är krångligare att komma hit. Det här drabbar förmodligen turistnäringen samt handlare både på andra sidan älven (Innanbäcken, reds anm) och i centrum, säger Ellinor Söderlund.

Göran Öhman är projektledare vid Trafikverket och ansvarig för renoveringen av Kalixbron.

Det är ljust dygnet runt, varför inte göra jobbet i tre skift och bli färdig på mycket kortare tid?

– Vi har utrett den möjligheten men firman som är kontrakterad för jobbet har ett visst antal människor att tillgå. Vi har helt enkelt inte fått tag i fler nyckelpersoner, som exempelvis dem som jobbar med tätskikt, så vi kan inte jobba i skift, säger Göran Öhman.

Det är inget semesterstopp i brojobbet, men regniga dagar kan försena.

– Jag tror, om vi har vädret med oss, att vi kan bli klara innan utsatt tid, säger Göran Öhman.

24 augusti är den sluttid som nämns på Trafikverkets hemsida?

– Den uppgiften känner inte jag igen, säger Göran Öhman.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om