Nej till flygbil i Kalix

Kalixborna får vinka till Haparandaborna när flygbilen passerar på väg till flygplatsen i Luleå. Det är konsekvensen av att Kalix kommun sagt nej till att satsa på transporten.

KRITISK. Roland Nordin är kritisk till att de styrande sagt nej till flygbilen, i folkmun kallad ”Kallaxbussen”, som vänder sig till såväl privatpersoner som affärsresenärer.

KRITISK. Roland Nordin är kritisk till att de styrande sagt nej till flygbilen, i folkmun kallad ”Kallaxbussen”, som vänder sig till såväl privatpersoner som affärsresenärer.

Foto: Lotta Nilsson

KALIX2016-03-09 21:45

Regionala Kollektivtrafikmyndigheten Norrbotten, RKM, och Trafikverket står bakom satsningen på flygbilen, ett treårigt projekt och ett erbjudande som gått ut till kommuner som ligger längre från flygplatsen.

Haparanda, Övertorneå, Jokkmokk och Älvsbyns kommuner har sagt ja till att vara med.

Kalix och Överkalix kommuner har sagt nej.

Projektet finansieras genom att staten satsar tre miljoner kronor, landstinget två miljoner kronor och deltagande kommuner 100 000 kronor vardera.

– Idén är att människor i glesbygd ska kunna nå huvudstaden på ett enklare sätt, säger Kenneth Johansson, vd vid Länstrafiken.

Det här innebär att Haparandaborna har tillgång till flygbilen, Kalixborna har det inte.

Om bilen hämtar människor i Haparanda, kan Kalixbor få åka med mot avgift då den ändå passerar?

– Nej. Trafiken är för kommunerna som har gått med i projektet, säger Kenneth Johansson som inte vill kritisera kommunerna som valt att inte vara med med orden "det är kärvt för kommunerna".

Det är fler som får se flygbilen passera:

– Samma sak gäller när bilen passerar Boden, människorna där får inte åka med. Boden får inte vara med i projektet, det ska vara längre avstånd till flygplatsen än vad det är därifrån, säger Kenneth Johansson.

Roland Nordin, Moderat politiker i Kalix, är mycket kritisk till att de styrande politikerna sagt nej till flygbilen:

– Jag bor i Sangis och jag har bara tre mil till Haparanda, jag kommer att åka dit och hoppa på där när jag behöver flygbil för politiska eller andra uppdrag.

– Flygbilen är en bra idé för alla som ska ut och resa, även privatresor.

Roland Nordin ifrågasätter varför kommunen säger nej till en lösning som är miljömässig och ekonomisk.

Kommunens styrande säger att det inte finns pengar för att vara med i projektet?

– Det fanns inte 100 000 kronor till flygbilen, men när bandyn hamnade i trångmål fanns det 125 000 kronor att omfördela. Det är en prioriteringsfråga, säger Roland Nordin.

Flygbilen börjar rulla i april, den ska förbokas minst dagen före behovet att åka finns.

Den går i anslutning till flygtiderna, och det innebär att den är anpassad till morgonflyget och kvällsflyget.

Den enskilde resenären får också betala för resan, taxan varierar beroende på avståndet till flygplatsen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om