Det har gått drygt en månad sedan den första gjutningen av brobanan på den nya bron över Kalix älv.
Peter Viklund, projektledare Trafikverket, säger att totalt 17 gjutningar ska göras under sommaren, och att det arbetet som sker etappvis är ungefär halvvägs.
– Det är ganska mycket arbete med gjutningen. De fyller i betong och den ska vibreras ned. Det är en hel del efterarbete med att rengöra efteråt också. Gjutningsarbetet beräknas pågå ungefär en månad till, säger Peter Viklund.
Nästa steg är att förbereda för att bygga upp vägbanorna på respektive sida om bron, tätskikt och asfaltering på bron.
Den nya Kalixbron ska, enligt vad tidigare aviserats, stå klar i november/december 2021.
Håller tidplanen?
– Tidplanen håller men det är en tajt tidplan som bygger på att allt flyter på, säger Peter Viklund.
Den gamla Kalixbron ska rivas under vinterhalvåret.
– Entreprenören NCC har tagit in en underentreprenör och de tittar på olika alternativ. Bron ska rivas på ett kontrollerat sätt, både avseende arbetsmiljö och miljömässigt, det får förstås inte hamna saker i vattnet. Genom att göra arbetet under vinterhalvåret räknar de med att kunna nyttja isen, säger Peter Viklund.
Klart är också att rondellen Kråkfällan ska åtgärdas.
– Vi har fått lös pengar för att göra någonting där, vi ska skissa på vad i höst och begära in pris på åtgärderna, säger Peter Viklund.
Färdigställandet av gång- och cykelvägar, rivning av gamla bron samt markarbetena beräknas vara klara hösten 2022.