Nya Kalixbron invigdes den 13 december 2021 och efter det har diverse jobb på och i anslutning till den pågått, som exempelvis upprustningen av rondellen Kråkfällan.
På onsdagen fanns företrädare för Trafikverket på plats för att fira att den nya gång- och cykelvägen på bron och Kråkfällan är klara.
Kalixbron beräknades kosta 220 miljoner kronor men investeringen landade på 300 miljoner kronor.
– Det tillkommer ofta saker under projektets gång i sådana här större jobb, det beror förstås på förutsättningarna i det enskilda projektet. I det här fallet fanns till exempel rester från en gammal bro och också från ett gammalt tvätteri i markerna, säger Peter Viklund.
Bygget av Kalixbron var inte utan utmaningar.
En utmaning var när ett brostöd på den gamla Kalixbron, som då användes, var påverkat och bron fick stängas medan det åtgärdades.
En annan utmaning var när byggbråte hamnade i Nationalälven och fick bärgas, en del också från skärgården.
Andra utmaningar?
– Det är en utmaning att bygga en så här pass stor bro här, med isbildning och fundament på botten. Något att ta med sig är att det finns fördelar och nackdelar med att bygga så pass nära som sju till tio meter från gamla bron. Fördelar när det handlar om att transportera människor och maskiner och i samband med rivningen av den gamla bron, men nackdelar som gör delar av bygget besvärligare. Det behöver vi vara medvetna om, så vi tar kloka beslut om det framledes, säger Peter Viklund.
En del mindre jobb på och kring bron lär återstå, bland annat ska "skarvarna" mellan bron och fastlandet bli mindre markanta.
Amanda Westerlund är projektledare för upprustningen av Kråkfällan som kostat 5,5 miljoner kronor.
De glada färgerna är efter inspiration från Kalix kyrka och löjrommen.
Planeringarna i rondellen ska nu växa till sig.
– Människor hör av sig om att det är så fint, det är roligt. Jag är jättenöjd, det blev stor skillnad och man blir glad av färgerna, säger Amanda Westerlund.
Göte och Agneta Martinsson bor i Kiruna och de har stuga i Kalix.
Göte Martinsson säger att han minns den förrförra bron också, den bro som invigdes 1929 och sedan ersattes med bron från 1957 som alltså är den bro som nu har ersatts.
– Det har blivit jättefint, säger makarna unisont, och bland annat den nu asfalterade vägen upp på gång- och cykelvägen uppskattas.