Skärpta gränsvärden i bränsle oroar Bucht

Skärpta miljökrav på båtbränsle hotar exportindustrin längs Norrlandskusten. Det befarar riksdagsmannen Sven-Erik Bucht (S) som väckt frågan i riksdagen.
- Sjötransporterna kan komma att stiga med 50 procent, säger Bucht.

KALIX2010-12-23 13:20

Internationella sjöfartsorganisationen (IMO) har beslutat om skärpta gränsvärden för svavel i marint bränsle inom vissa områden. Det gäller bland annat Östersjön, Nordsjön och Engelska kanalen. De nya reglerna innebär att svavelhalten i de nya fartygsbränslen som får användas i dessa farvatten efter år 2015 kommer att sänkas till 0,1 viktprocent svavel Att jämföras med 0,5 viktprocent från år 2020 på global nivå.

- Risken är att transporterna flyttas till landsväg och det blir ju ingen miljövinst. Samtidigt innebär det en mycket sämre konkurrenssituation för främst skogsindustrin längs Norrlandskusten. Jag är inte emot skärpta miljökrav, men då ska det vara samma över hela världen, vilket det inte blir förrän 2025, säger Sven-Erik Bucht.

Detta har han påpekat till infrastrukturministern i en interpellation.

- Är oerhört viktigt för svensk exportindustri, säger Bucht.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om