Kalix kommun har uttalat målet ”Sveriges bästa skola” för flera år sedan.
Frågan är hur långt på väg kommunen är, enligt eleverna och föräldrarna?
NSD har träffat en familj och pratat om skolan.
Alvin Fredriksson har börjat årskurs fyra på Djuptjärnsskolan.
Han säger att slöjd och idrott är roligast i skolan.
Han säger att han önskar mindre klasser.
– Det låter så mycket i klassrummet ibland.
Chicky bits med ris och spagetti med köttfärssås tillhör favoriterna i skolmatsalen, men maten beskrivs vara god för det allra mesta.
Föräldrarna Marianne Olsson och Stefan Fredriksson håller med.
Stefan Fredriksson är själv lärare, han arbetar vid Yrkesakademin som bedriver maskinförarutbildning för elever i Furuhedsskolans byggprogram.
– Det är bättre råvaror och mer smakrik mat än tidigare, säger Stefan Fredriksson apropå att Kalix kommun sedan några år tillbaka övergett den färdiglagade maten till förmån för lokalt lagad mat.
Föräldrarna önskar att de mindre klasserna som är verklighet på högstadiet (max 17 elever per grupp) fanns redan från lågstadiet.
Idén är att fler vuxna – på allt från rasterna till fler specialpedagoger i skolorna – ger alla barn bättre förutsättningar.
– Vinsterna är mer tid att se alla barn – fånga upp dem som behöver mer stöd och dem som behöver mer för att upprätthålla motivationen, säger Marianne Olsson.
Stefan Fredriksson säger att han under sina år som lärare varit med om att upptäcka läs- och skrivsvårigheter hos elever som börjar gymnasiet.
– Det är något som är fel när en elev kan gå genom hela grundskolan utan att det upptäcks, säger Stefan Fredriksson som ser ett problem i att för mycket tid i skolan – inte specifikt för hans arbetsplats – går åt till uppfostringsfrågor.
– Tänk om lärarna fick fokusera på lärandet. Att man inte stör, att man löser den uppgift man fått och att man inte sover i klassrummet är exempel på saker som barnen ska ha fått med sig hemifrån. Vår föräldrageneration behöver kanske utbildning, säger Stefan Fredriksson som gärna skulle se att lärarna fick tillbaka ”verktyget” att ge betyg i ordning och reda.
Lärarförbundet driver frågan om en rejäl löneförhöjning till lärarna.
Syftet är att höja yrkets status och locka fler till skolvärlden.
– Jag vill gärna ha högre lön, men jag blir inte en bättre lärare för att jag får 3 000 kronor mer i månaden, inte på sikt. Jag är en bra lärare om jag tycker om mitt jobb och få saker är så motiverande som att lära ut till motiverade elever, säger Stefan Fredriksson.
Alvin Fredriksson säger ”läxor är sämst i världen”.
Inte för att de är för svåra, utan för att de tar tid från annat.
Marianne Olsson håller med:
– Läsa till prov, okej, och frivilliga extra uppgifter till dem som vill ha. Det måste finnas tid till inlärningen i skolan. Alla barn har inte samma stöd för skolarbetet när de kommer hem, och vad händer med dem?