"Younes", 18, skrev till skolbarnen inifrÄn ungdomsanstalten

"Jag ville ge nÄgonting till barnen, nÄgonting jag sjÀlv gÀrna hade hört nÀr jag var i deras Älder", sÀger Younes, 18, som Àr intagen pÄ Johannisbergs ungdomshem. Hans skolarbete har nu blivit till livskunskaper för skolbarn.

Johannisbergs ungdomshem.

Johannisbergs ungdomshem.

Foto: Lotta Nilsson

Kalix2024-06-15 01:00

Nyheten i korthet

  • Younes, en 18-Ă„rig intagen pĂ„ Johannisbergs ungdomshem, har skapat ett material om bland annat puberteten, beteende, vett och etikett som har presenterats för elever i mellanstadiet i Kalix.
  • Younes arbete har blivit mycket uppskattat av eleverna.
  • Younes framtidsplaner Ă€r att fortsĂ€tta sina studier och bli byggingenjör i framtiden.

Younes heter egentligen nÄgonting annat, han Àr 18 Är, född och uppvuxen i Stockholm. Han Àr dömd för ett mycket grovt brott till flera Ärs sluten ungdomsvÄrd och Àr sedan hösten 2023 intagen pÄ Johannisbergs ungdomshem i Kalix.

Vi passerar den rigorösa sÀkerheten i vakten och ses i skolans lokaler pÄ institutionsomrÄdet.

Younes beskriver en trygg uppvÀxt, men en skoltid som var svÄr.

– Jag hade svĂ„rt för att sitta still, koncentrera mig, hĂ„lla fokus och lyssna redan frĂ„n Ă„rskurs tvĂ„. Jag sprang runt i korridoren och hittade pĂ„ andra saker för att slippa handskas med skolarbetet. Att slingra mig ur saker blev min frĂ€msta egenskap och jag klarade mig lĂ€nge pĂ„ det nĂ€r jag hade gjort nĂ„got fel.

undefined
IngÄngen Àr via sÀkerhetsvakt.

Han beskriver att komma till "JB" med orden "det var okej, jag kom ju frÄn hÀktet, sÄ det hÀr var sÄ klart bÀttre".

– Min bild av Norrbotten var Leif och Billy (humorserie pĂ„ SVT) och lössnus, sĂ€ger Younes som fortsĂ€tter:

– Medias bild av "JB" Ă€r inte heller sĂ„ som jag upplever det hĂ€r. Media speglar ofta att hĂ€r sitter de vĂ€rsta ungdomarna i Sverige, men hĂ€r Ă€r det lugnare Ă€n pĂ„ mĂ„nga andra ungdomshem. PĂ„ vĂ„r avdelning Ă€r det jĂ€ttelugnt, vi spelar kort och fotboll, pratar och bakar. Vi Ă€r inte dumma, men mĂ„nga har saknat ett sammanhang och har en bakgrund med en skola som inte fungerat.

Johannisberg Àr ett av tvÄ ungdomshem i Sverige med högsta sÀkerhetsklass. Det har förekommit en rad incidenter dÀr Àven personal attackerats, som annandag jul 2022 dÄ en ungdom attackerade en anstÀlld med knytnÀvar och tillhyggen.

Younes sÀger att ju Àldre han blev, desto mindre intressant blev skolarbetet.

Skolan pÄ Johannisberg, dÀr han lÀser in gymnasiekurser, blev nÄgot annat.

Younes sÀger att det beror pÄ att han fick diagnoserna, bland annat adhd, medicin och en skola som kunde möta honom pÄ rÀtt sÀtt.

– Jag klarar inte av klassrumssituationer med 30 andra ungdomar och jag har svĂ„rt att arbeta med uppgifter som inte har nĂ„got syfte. Sussie (lĂ€raren Susanne Larsson) gör att skolan Ă€r bra, hon kĂ€mpar varje dag för att jag ska komma hit. Vi har inte sĂ„ mycket skola, men vi fĂ„r fett mycket gjort. Jag möts med respekt och ger respekt tillbaka.

undefined
Susanne Larsson sÀger att hon kÀnde att materialet Àr sÄ bra att det mÄste ut.

En uppgift i naturkunskapen handlade om att göra ett material pÄ nÄgra sidor om puberteten för elever i mellanstadiet.

– Det kĂ€ndes meningsfullt att skriva till riktiga barn. HĂ€r finns det en mening och en vinning. Extra roligt var det ju för att vi hade fĂ„tt sĂ„ fina brev frĂ„n elever i Kalix pĂ„ alla hjĂ€rtans dag. Jag ville ge nĂ„gonting till barnen, nĂ„gonting jag sjĂ€lv gĂ€rna hade hört nĂ€r jag var i deras Ă„lder, sĂ€ger Younes som gjorde ett arbete pĂ„ 22 sidor.

I arbetet berÀttar han om sin tid i grundskolan, om puberteten, kÀrlek och sex. Han skriver ocksÄ, bland mycket annat, om beteende, vett och etikett, sjÀlvkÀnsla, mobbing, machokultur och divakultur. Han skriver om hur du Àr en bra kompis, kompistyperna att bryta med och lagar som Àr viktiga att kunna.

undefined
Intagna ungdomars svar till eleverna som skrev brev till dem till alla hjÀrtans dag. "Fokusera pÄ skolan, ta vara pÄ ert liv, ta hand om er familj och ta hand om er" skriver de till barnen.
undefined
NĂ„gra av breven.

LÀraren Susanne Larsson sÀger att hon kÀnde att materialet Àr sÄ bra att det mÄste ut. Hon kontaktade Marie Mörk, lÀrare pÄ Centrumskolan, och det bestÀmdes att Susanne skulle komma till en femteklass pÄ skolan och redovisa Younes arbete.

– Younes och jag gick igenom hur det skulle presenteras innan jag Ă„kte dit. Eleverna var verkligen intresserade och jag blev kvar i klassen mycket lĂ€ngre Ă€n planerat.

MÄnga elever beskrev stunden som det mest positiva som hÀnt under veckan, enligt Marie Mörk.

– De hade mĂ„nga frĂ„gor kring vilka ungdomar som bor pĂ„ "JB", de fick mer förstĂ„else för att de Ă€r verkliga mĂ€nniskor.

undefined
Marie Mörk med teckningen och texten om mörker och ljus.

Eleverna skrev sedan brev och ritade kort till Younes. Ett av korten har en gul mÀnniska pÄ framsidan och texten "Du kanske har haft det mörkt omkring dig men insidan Àr ljus" pÄ baksidan.

undefined
Brev frÄn elev. "Det hÀr Àr du dÄ du skriver en bok", skriver eleven till Younes.

– Fint. Jag Ă€r glad över att mitt arbete blev uppskattat. Jag försöker leva efter att ge mitt bĂ€sta jag till andra, men det Ă€r inte alltid lĂ€tt. Ibland överpresterar jag och blir helt slut.

SÄ smÄningom ska Younes flyttas till ett annat ungdomshem med lÀgre sÀkerhetsklass. DÀr hoppas han kunna studera VVS, ta gymnasieexamen och sÄ smÄningom lÀsa till byggingenjör.

– Om jag blir hĂ„nad eller ifrĂ„gasatt för att jag jobbar pĂ„ i skolan, sĂ„ brukar jag sĂ€ga "jag Ă€r inte bĂ€ttre Ă€n dig, men jag försöker bĂ€ttre Ă€n dig". Jag har haft tid att tĂ€nka, lĂ€ra kĂ€nna mig sjĂ€lv och jag bryr mig faktiskt inte om vad andra tycker.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!