Ingen vill äga bron

Före detta Banverket ville sälja den gamla järnvägsbron över Kalix älv vid Kalixfors utanför Kiruna.Men ingen vill köpa den.Nu förhandlar Trafikverket med Gällivare och Kiruna kommuner - som i sin tur förhandlar med vägföreningen.

De boende i Kalixfors har samlats vid den gamla bron. När de inte kan ha en isväg används den för att ta sig över älven.FOTO: Åsa Junkka

De boende i Kalixfors har samlats vid den gamla bron. När de inte kan ha en isväg används den för att ta sig över älven.FOTO: Åsa Junkka

Foto: Åsa Junkka

KALIXFORSBRON2011-01-18 06:00

Tågen har sedan länge slutat rulla över den mer än 100 år gamla stålkonstruktionen över Kalix älv, en dryg mil rakt söder om Kiruna.

Numera används bron, framför allt sommartid, som bilväg för de som bor på andra sidan älven.

Kalixforsbron har gett namn åt hela området där det finns 60 fritidshus och ett tiotal fastboende.

Hänger ihop
Det föll sig naturligt att gamla Banverket inte såg någon mening att behålla en bro som det inte kör några tåg på. Sedan 1995 hade Banverket heller inget krav att behålla den av beredskapsskäl och redan då försökte man bli av med bron.

Nya Trafikverket vill bygga en säker järnvägsövergång för de boende i området, men vill att frågan om drift och ägande ska lösas först.

- Frågorna hänger ihop. Om det inte finns någon farbar bro är det ingen vits med att bygga om övergången, säger Lars Sundström vid Trafikverket.

Blankt nej
Gällivare kommun sa blankt nej till att ta över ägandet och förra veckan var frågan uppe för en första behandling bland Kirunas politiker.

- Vi är heller inte beredda att köpa den. Däremot förde vi en diskussion om att bilda en vägförening som kan söka bidrag för driften på olika håll, säger kommunalrådet Kristina Zakrisson (S).

Det finns redan en vägsamfällighetsförening i Kalixfors.

Bengt Lehtola är ordförande och han hoppas att frågan ska lösas så snabbt som möjligt.

- Det viktigaste är att Trafikverket kommer i gång och bygger den bevakade järnvägsövergången som de har pratat om. Frågan är om inte kommunen har ett ansvar att se till att alla kan ta sig till och från hemmet, säger Bengt Lehtola.

Säker övergång
De som bor i området vill ha en säker järnvägsövergång, inte minst för de skolbarn som måste över bron till skoltaxin.

- På hösten blir det ofta dimmigt från älven och då går man över med livet som insats. Det känns som att de väntar på att det ska ske en olycka innan de gör något, säger Ulf Nilsson.

Frågan är i så fall vilken kommun som har det ansvaret. Större delen av vägen finns på Kirunasidan och de fastboende bor på Gällivaresidan.

Uteslutet
Någon måste äga bron och ansvara för bärigheten och stålkonstruktionen och enligt Bengt Lehtola kan man utesluta vägföreningen ur den diskussionen.

- Det finns inte en möjlighet. Det kan kosta hur mycket som helst den dag som bron behöver åtgärdas, säger han.

Vid Trafikverket har man insett att det kanske inte går att hitta någon ny ägare.

- Vi hade gärna blivit av med ägandet, men det verkar inte vara en framkomlig väg. Jag har inte förankrat förslaget, men en trolig lösning blir att vi fortsätter som ägare och att kommunen tar över driften, säger Lars Sundström.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om