POP
HĂ KAN HELLSTRĂM
"Det kommer aldrig va över för mig"
(Universal music)
Betyg: 5
Du har skrivit Ätta brev till mig och nu vill jag skriva ett till dig. Skillnaden Àr att dina brev har förÀndrat mitt liv.
I ditt första knockade du mig med eufori och du hÀrjade. Det var Ramlar och man skulle inte kÀnna sorg och jag tog dig pÄ orden. 20 sekunder in i en lÄt kunde jag förstÄ att jag borde ringa en vÀn och springa ut till festligheter som helst inte skulle ta slut. Men vi har utvecklats tillsammans du och jag. Eller du har gjort det och jag har tittat pÄ. I det brev jag nu har fÄtt Àr du mycket mindre direkt och nÄgra lÄtar kan nÀra nog avfÀrdas innan de - sju, Ätta lyssningar senare - aldrig kommer lÀmna mitt medvetande.
I det du döpt till Det kommer aldrig va över för mig, Ă€r du tuffare. Ăven om du för 13 Ă„r sedan skrev ord som mord i handen, missuppfattade mĂ„nga dig som en glad gamĂ€ng frĂ„n Göteborg i sjömanskostym. Visst var du det - men med svĂ€rta och med det som skaver. Jag sĂ„g förresten att Skavlan hĂ€romdagen förminskade dig till att du gör musik för att göra folk glada och du var för artig eller blyg för att sĂ€ga emot. Hade han gjort nĂ„gon form av research eller hört denna skiva hade han inte sagt sĂ„.
Man sjunger inte om tyska hittebarnet Kaspar Hauser och att "bakrutan Àr skitig som fan men det spelar ingen roll för jag ser mig aldrig om", att hÀlften av de som kÀmpar gÄr under, om klumpfötter och mord med en begagnad handgun för att göra folk glada. I Livets teater siktar huliganer mot nÀsbenet, flaskor slÄs sönder, livet hÄller ett fast grepp om kulorna, det Àr demonstrationer och spott.
Du Àr snart dÀr var ditt allra starkaste spÄr i ditt förra brev, 2 steg frÄn paradise. Det slÀpiga byggdes upp och byggdes upp igen till extas och du slet ut ditt hjÀrta för att fÄ mig att förstÄ att "allt det bÀsta inte hÀnt Àn. Ljug för mig! Ljug för mig!" - och jag grÀt. I det brev jag nu fÄtt sÄ Àr Fri till slut fortsÀttningen nÀr du krÀmar pÄ med din allra mest innerliga, sköraste och vackraste röst. Jo, vacker röst. Jag vet att du har fÄtt höra annat fler gÄnger Àn vad du har fÄtt höra att du Àr magnetisk. HÀmta de som gnÀller pÄ rösten sÄ ska jag brotta ned dem i den rÀnnstenen du sÄ ofta sjunger om.
Jag har följt dig lÀnge nu och vi har följts Ät sÄ fint. NÀr du rumlade runt, rumlade jag runt. NÀr det var dans, dans, dans för dig var det dans, dans, dans för mig. NÀr du tog dig vidare i livet, gjorde jag ocksÄ det. Vi har undrat vad det ska bli av oss, blivit allvarligare och samtidigt hÄllit i dansen, dansen, dansen nÀr det varit lÀge.
Jag uppskattar sÄ mycket att du inte stannade vid det som fungerade dÄ, det finns allt för mÄnga exempel pÄ det. Att jag Àr sÄ nervös att jag blundar första gÄngen jag trycker play pÄ dina nya plattor - jag vill ha det sÄ, för att jag inte vet vad som ska komma.
Den hÀr gÄngen fick vi en ny Lou Reedisk röst, en instrumental dalahymn och kraftig The Who-stamning i grymma Fleetwood Mac-covern Du kan gÄ din egen vÀg. Vi fick dirigent Anders Berglund och vackra strÄkar frÄn Sveriges radios symfoniorkester. Vi var fÄ som förutspÄdde det.
Och vi fick ruffighet och skit. Med den nya mörka, dramatiska rösten Àr Lou Reed dÀr i varje vers i NÀr lyktorna tÀnds, innan du i refrÀngen slÀpper fram din inre HÄkan. Det blir en plötslig effekt och rogivande nÀr du kommer tillbaka.
Du tar med dig ord, namn och arrangemang frÄn tidigare plattor och pÄ sÄ sÀtt kÀnner man igen dig i det nya. Att du Äterigen jobbar med den musikaliska eleganten Björn Olsson mÀrks samtidigt som din nya producent och musiker MÄns Lundberg har tagit med sig det han gjorde 80-talsaktigt med Deportees till dig.
Sedan jag bestÀmde mig för att skriva brevet till dig har jag förstÄs lyssnat oavbrutet pÄ skivan. BestÀmt mig för att lÄta dig veta att Valborg Àr bÀsta spÄret, Àndrat mig till syntiga 80-talsballaden Pistol, snuddat vi boogieosande Street hustle innan jag var nÀra att gÄ ned pÄ knÀ i livsmedelsbutiken för att Fri till slut var sÄ vacker i lurarna.
Samtidigt har jag naturligtvis varit tvungen att fortsÀtta jobba med annat och i en text om SSAB-arbetare skrev jag HÄkan HÄkansson trots att det inte alls fanns nÄgon med det namnet att skriva om. I texten anvÀnde jag HÄkan tre gÄnger mer Àn vad som var rÀtt och den gick i tryck. Jag vet att du har den hÀr effekten och pÄverkan pÄ mÄnga fler Àn mig och dÄ Àr det en sÄdan evinnerlig tur att du Àr intelligent, begÄvad, egen, generös och fin.
Jag vill avsluta brevet till dig som du avslutar Valborg. "Om du nÄgonsin vill ha en idiot - lÀgg din hand i min. Du kanske aldrig nÄr dit du vill nÄ men du nÄr mig".
HÀr Àr min hand, HÄkan. Du nÄr mig.