I samband moderaternas motion om att införa riktlinjer och rutiner för att förhindra barnÀktenskap höll Maria Selin en halvtimmes föredrag om hedersförtryck.
ââJag kom i kontakt med det redan nĂ€r jag skulle skriva en av mina kandidatexamina. DĂ„ skrev jag om könsstympning i Egypten. DĂ„ handlade det om kristna. Det hĂ€r med hederskultur och könsstympning har inget med religion att göra. Det Ă€r inte heller svart eller vitt, för det gĂ€ller inte alla familjer och det finns dessutom olika grader.
Hon har gÄtt ett antal utbildningar om hedersproblematik och skrivit en rapport om heder, oskuld, mödomshinna och Àktenskap.
ââSedan har jag haft elever som har levt i den hĂ€r problematiken och har farit ganska illa.
Hon pÄpekade att man inte vet hur mÄnga barnbrudar som finns i Sverige.
ââMan rĂ€knar med ett par hundra. Det vi dĂ€remot vet Ă€r att uppemot 250 000 unga lever under hedersförtryck.âBarnĂ€ktenskap Ă€r en mycket liten del av sjĂ€lva problematiken, men motionen belyser att det Ă€r ett problem.
NÀr Fadime blev skjuten av sin pappa för 16 Är sedan i Är stod Sverige oförberett.
ââIngen visste egentligen vad det var och frĂ„n början fick man inte riktigt prata om att det var en kulturell frĂ„ga. Man pratade istĂ€llet mycket att det var det patriarkala vĂ„ldet mot kvinnor, att det inte skiljer sig Ă„t, utan att det patriarkala vĂ„ldet ser likadant ut i hela vĂ€rlden. Men vi har lĂ€rt oss pĂ„ vĂ€gen att det inte Ă€r sĂ„.
NÀr hon definierade hedersförtryck och vÄld, sa Maria Selin att kollektivet har en central roll. Det Àr inte bara familjen.
ââDet Ă€r ett kollektivt hederstĂ€nk. Det som Ă€r centrum Ă€r flickans oskuld, som man mĂ„ste bevara till varje pris. Det kan man göra pĂ„ olika sĂ€tt. Flickans oskuld och heder gĂ„r hand i hand. Familjens och slĂ€ktens rykte Ă€r helt förknippat med flickans beteende.
Det gör att hennes liv blir oerhört begrÀnsat. Hennes livsrörelse och mönster kontrolleras.
ââJag hade en elev som berĂ€ttade att hon stod och vĂ€ntade pĂ„ bussen. SĂ„ kom det en klasskompis, en kille, som pratade med henne. Hon hann inte mer Ă€n in pĂ„ bussen sĂ„ ringde hennes pappa och frĂ„gade vem hon hĂ„nglade med pĂ„ busshĂ„llplatsen. Rykten som sprids kan vara förödande för mĂ„nga av de hĂ€r flickorna. Det kan handla om liv och död.
I sin extrema form handlar det om vÄld, hot om vÄld och dödligt vÄld. BÄde flickor och pojkar har utsatts.
ââVar tredje elev med utlĂ€ndsk bakgrund lever under hedersrelaterade familjenormer.
Maria Selin har haft elever som bott i Sverige mÄnga Är. Flickor som inte har fÄtt ha pojkvÀnner, men pojkar som fÄr ha flickvÀnner.
ââMen plötsligt sĂ€ger pappan, att nu ska du till vĂ„rt hemland och gifta dig med din kusin. DĂ„ Ă€r det bara att rĂ€tta in sig, för det Ă€r vĂ€ldigt, vĂ€ldigt svĂ„rt att sĂ€ga nej. Det krĂ€vs mycket för att sĂ€ga nej.
Fadime hade en svensk pojkvÀn och bröt med familjen, men ÄtervÀnde till Uppsala för att trÀffa sina systrar och sin mor innan hon skulle Äkte till Kenya för att avsluta sin praktik. Hennes pappa sköt henne i huvudet.
ââDet Ă€r fullstĂ€ndigt obegripligt. Vad Ă€r det som leder till att en pappa eller en bror vĂ€ljer att skjuta sin dotter eller syster. 2016 var vart tredje mord pĂ„ en kvinna i Sverige hedersrelaterat. Vi har fĂ„tt ett nytt vokabulĂ€r; balkongflicka.
Maria Selin förklarade att heder Àr en Àgodel och sa att förlorad heder mÄste ÄterupprÀttas. Den som bestÀmmer hur den ska ÄterupprÀttas och vad som ska ske Àr mÀnnen.
ââDet Ă€r en fullstĂ€ndig patriarkal vĂ€rld dĂ€r kvinnorna har en mycket underordnad roll, Ă€ven om de kan finnas med och straffa andra kvinnor och flickor.
Hon sa att det man kan se, och som mÄnga vittnar om, Àr att hedersförtrycket blir mycket starkare nÀr de kommer till Sverige.
ââI hemlandet Ă€r det mycket lugnare och man kan vara ganska fri, men hĂ€r blir flickorna pĂ„passade.
Maria Selin uppgav att heder för en man Àr att vara hederlig, ordentlig, försörja sin familj, ta hand om sina förÀldrar och vara en rekorderlig karl. För kvinnorna Àr heder lika med att vara ordentliga.
ââFör att vara horaktig kan det rĂ€cka med att prata med en kille. Hela familjens heder dras ned. Om en man kommer till Sverige, men inte kan försörja min familj, sĂ„ kan han i vart fall se till att hans fru och döttrar sköter sig.
Hon berÀttade om en enkÀt de gjorde för nÄgra Är sedan pÄ skolan hon arbetar. De sÄg att det som framför allt var viktigt Àr oskuldsnormen.
ââFlickor mĂ„ste vara oskulder. Det Ă€r inte lika viktigt för pojkar.
Hon gjorde djupintervjuer med nĂ„gra av eleverna och en flicka berĂ€ttade att hon hade flera âoskuldsintygâ, som hon fĂ„tt pĂ„ Sunderby sjukhus.
Maria Selin tog genast kontakt med kvinnokliniken pÄ Sunderbyn och frÄgade om de skrev ut oskuldsintyg.
ââDe svarade att de inte skriver âoskuldsintygâ dĂ€rför att det gĂ„r inte att se. Men, de skriver intyg att allt ser normalt ut. SĂ„ om jag tar dit min dotter och frĂ„gar om hon Ă€r oskuld och lĂ€karen skriver att allt ser normalt ut, hur skulle ni tolka det? Klart att det Ă€r ett oskuldsintyg.
Oskuld handlar om mödomshinnan. Maria Selin har talat med sina elever om det och berĂ€ttar att en pojke som hon diskuterade med till slut sa â att svenska tjejer kanske inte har mödomshinna, men de i Irak har detâ.
ââDet hĂ€r gör att allt sexualiseras. Flickor blir begrĂ€nsade. De kan inte springa, rida, cykla för dĂ„ kan mödomshinnan spricka. Problemet med oskuldskravet Ă€r att flickor inte fĂ„r klĂ€ sig som de vill, fĂ„r inte umgĂ„s med vem de vill, inte gĂ„ ut efter skolan pĂ„ egen hand, de fĂ„r kanske inte plugga vidare, vara med pĂ„ sexualkunskapen eller simningen. De förvĂ€ntas gifta sig tidigt. De kan tvingas att gifta sig med nĂ„gon nĂ€r de fyllt 18 Ă„r.
2014 skÀrptes lagen och man kan inte lÀngre gifta sig under 18 Är. Dessförinnan kunde man fÄ dispens.
ââJag hade en elev som Ă„kte ivĂ€g, som inte var 18 Ă„r, till hemlandet och gifte sig. Hon hade rĂ€knat med att fĂ„ dispens, men fick inte det. NĂ€r hon kom tillbaka till Sverige blev Ă€ktenskapet upplöst. Hon hamnade i en mycket knivig situation, eftersom hon inte var oskuld lĂ€ngre, men var heller inte gift.
För tydlighetens skull sÀger hon att flickor under 18 Är inte ska vara gifta, men tillÀgger att man ska ha förstÄelse för att det inte Àr sÄ enkelt att bara annullera ett Àktenskap för flickorna hamnar i nya problem.
Maria Selin pÄpekade att det som skiljer oskuldsnormen frÄn majoritetssamhÀllet Àr att ju Àldre barnen blir i majoritetssamhÀllet ju friare fÄr de vara.
Med oskuldsnormen Àr det tvÀrtom. NÀr barnen Àr smÄ fÄr de springa runt, men ju Àldre de blir desto mer minskar man deras utrymme. Det man sett i Syrien under kriget Àr att flickor gifts bort vÀldigt tidigt.
ââEn del av dem kommer till oss nu. Det Ă€r inte förbjudet att komma hit och vara gift om man Ă€r över 15 Ă„r om man inte har nĂ„gon tidigare relation till Sverige. Det kommer att skĂ€rpas nu första januari.