Biljettsystem för dyrt för längdskidspåren

Snart är det slut på gratisåkningen i Luossabacken då det nya liftkortssystemet installeras inom kort.

Snart är det nya biljettsystemet på plats.

Snart är det nya biljettsystemet på plats.

Foto: Ulrika Huhtaniska

Kiruna kommun2020-02-03 20:00

Innan sportlovet ska den nya stolliften i Luossavaarabacken vara i bruk. Information som Anders Burman, chef på fritidsenheten, tar med en nypa salt. 

– Nu finns stolarna här. Den ska provköras och besiktas vecka åtta. Men det är vida känt att det är stora problem med vår leverantör, så vi får se hur det blir, säger Burman.

 Invigningen skulle ske i oktober 2018, men bland annat har tillverkaren haft ekonomiska problem, liftdelarna har kommit i olika omgångar och leveransen av stolarna har försenats. 

I avtalet finns ett vitesbelopp, vilket innebär att företaget kan komma att behöva betala böter till kommunen för förseningen. 

– När allt  är klart kommer vi att sätta oss ner och titta på vad det var som hände, säger Burman. 

Under vintern har man kunnat åka gratis i backen i väntan på en biljettmaskin. Nu inväntas leveransen, och snart därefter sker en installering av det nya biljettsystemet. 

En tanke var att betalningen av liftkort och kostnaden för längdskidspåren skulle gå att betala i samma system. Något som nu visar sig vara en för dyr lösning. Istället kan en av de första planerna med Swish vara aktuellt. 

– Det är höga kostnader för support och liknande. Det är tryck i Luossabacken, så där vet vi att det bär sig. Nu tittar vi på en billigare variant som fungerar i andra kommuner för längdåkningen. Där använder en app med swish-betalning, och att man får ett märke eller liknande som bevis på att man har betalat så får vi se längre fram, säger Burman. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!