Tomas Vedestig sÀger att de inte tÀnker agera pÄ kritiken frÄn konstnÀrerna rörande arbetsmiljön. Ett svar som verkar varit vÀntat, nÀr nu Helena Laukkanen, Gerd Aurell, Monica L Edmondson, Lotta Lampa och Erika Stöckel (hÀdanefter nÀmnda som konstnÀrerna) talar med Norrbottens Media.
â Ett museum för samtidskonst existerar inte utan konstnĂ€rer och att dĂ„ Kiruna kommun och Vedestig pĂ„ detta sĂ€tt avfĂ€rdar vĂ„ra Ă„sikter och förlitar sig pĂ„ en röst, museichefen, Ă€r att inte inse allvaret i situationen, skriver konstnĂ€rerna och fortsĂ€tter:
â Vi förstĂ„r att museets direktion redan kĂ€nde till innehĂ„llet i brevet dĂ„ vi genom media fĂ„tt informationen att facket Vision, KirunahĂ€lsan, företagshĂ€lsovĂ„rden och anmĂ€lan till arbetsmiljöverket lyft fram liknande problematik.
ĂndĂ„ ansĂ„g sig konstnĂ€rerna tvungna att markera sitt missnöje, dĂ„ deras Ă„sikter som konstnĂ€rer inte efterfrĂ„gats av vare sig direktionen eller nĂ„gon pĂ„gĂ„ende utredning av arbetsmiljön.
â Vi anser att detta otroligt fina konstmuseum i norr ska fortsĂ€tta vĂ€xa och bli en stark lĂ€nk och förmedlare av samtidskonsten i vĂ„rt land.
Ni uppmanar regionfullmÀktige att agera för museets bÀsta. Vad Àr museets bÀsta i det hÀr lÀget? Och pÄ vilket sÀtt Àr situationen ohÄllbar?
â Situationen pĂ„ museet Ă€r ohĂ„llbar för det finns ingen konstnĂ€rlig ledare och inget intresse/respekt för konsten eller publiken i dagslĂ€get, skriver konstnĂ€rerna.
De menar att museet mÄste ta tag i de grundlÀggande problemen med arbetsmiljön.
â Finns till exempel en oberoende bred utredning dĂ€r alla i kontakt med museet fĂ„tt göra sin röst hörd; inte bara den aktuella fd. personalen utan Ă€ven den inhyrda teknikern, ljusdesignern, deltagande konstnĂ€rer, publiken osv?
KonstnÀrerna Àr ocksÄ förvÄnade att ett museum som lyft olika nationaliteter i sin presentation om utstÀllningen har missat att pÄ sin hemsida lyfta fram sagda nationaliteter.
Hur har ni upplevt samarbetet eller bristen pÄ samarbete med museichefen?
â NĂ€r en institution ger en konstnĂ€r i uppdrag att delta i en utstĂ€llning och framförallt nyproducera ett verk sĂ„ bygger det pĂ„ ömsesidig tillit och en öppen kommunikation kring det konstnĂ€rliga uttrycket med aktuell tematik i centrum, nĂ„got som försvann nĂ€r den konstnĂ€rlige ledaren sjukskrevs. DĂ„ museichefen tog vid var det ett formellt bemötande dĂ€r fokus lĂ„g pĂ„ att lösa de akuta praktiska frĂ„gorna kring utstĂ€llningen.
Sedan den konstnĂ€rliga ledaren sjukskrevs upplevde konstnĂ€rerna en drastisk förĂ€ndring i hur samverkan med museet tog sig uttryck.âTidigt var det en tydlig och kontinuerlig kontakt och en öppen diskussion med den konstnĂ€rlige ledaren om verket och de tankar som ligger bakom och hur dessa bĂ€st kan komma till uttryck i rummet, skriver konstnĂ€rerna.
Praktiska frÄgor togs dÄ omhand av den fasta personalen. DÄ den konstnÀrliga ledaren sjukskrevs Àndrades kommunikationen till att bara lösa logistik, installation.
â Och att ge ny, icke insatta, museikontakter information om vad verken handlade om.
Hur kÀnner ni idag för ett eventuellt nytt samarbete med Konstmuseet i Norr i framtiden? Detta förutsatt att inget förÀndras i den nuvarande organisationen av museet.
â Som det ser ut idag, utan framförallt en kunnig konstnĂ€rlig ledare, kĂ€nns det tveksamt att Konstmuseet i Norr ens kommer leva vidare som lĂ€nskonstmuseum med samma uppdrag som idag: att visa samhĂ€llsengagerad och kritiskt orienterad samtidskonst.