De två decimeter blötsnö som föll för en vecka sedan har frusit och ligger kvar i Kiruna. Det går emellertid en skarp snögräns bara någon mil öster om stan.

Just nu är Kiruna förmodligen ensamt på plan om att kunna erbjuda skidåkning på natursnö, men enligt Sven-Erik Fjellborg slarvar man bort det bästa läget på många år att locka hit elitåkarna.

Han kan själv räknas till eliten i egenskap av gammal VM-åkare i draghund och svensk veteranmästare på rullskidor.

Nu ska han komma upp i 400 träningstimmar innan veteran-SM i Skellefteå i mars och då tycker han inte att de kommunala spåren är tillfyllest.

Jobbar på nätterna
Sven-Erik Fjellborg har dragit över två mil spår som utgår från Varggropen och går via Nukutusvägen bakom Luossavaara.

Han har tillbringat många sena kvällar med sin skoter, snöskoveln och en bultsax för slyröjning. Fortfarande behöver han bättra på spåren varje kväll på de sämsta ställena.

- Det är lättare att hantera snön i minusgrader och då är det bättre att jobba på nätterna. Dessutom har man ju annat att göra på dagen, säger han

Vid tvåtiden på natten brukar han vara hemma i Kaalasjärvi igen efter kvällens träningspass och spårjobb.

- Man får vara lite galen, säger han.

Har skött uppdraget
Det är fler skidgalningar som föredrar hans spår före de kommunala elljusspåren och det har han ingenting emot.

Kommunens entreprenör har dragit åtta kilometer spår som utgår från varggropen samt fem kilometer vid Matojärvi.

Anders Burman som är ansvarig för kommunens fritidsanläggningar tycker att entreprenören har skött sitt uppdrag på ett bra sätt.

- Han gjorde precis rätt när han började köra först när snön hade hunnit torka. Om han hade kört tidigare hade han bara rivit upp grus i spåret, säger han.

Sven-Erik Fjellborgs spår går till stor del på asfaltunderlag, vilket underlättar när det är lite snö.

- Det hade vår entreprenör också kunnat göra, men han har inte det uppdraget. Vi får dra lärdomar till nästa upphandling, säger Anders Burman.