Den nya järnvägen invigs under fredagen med bland andra infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd på plats, men media fick en rundtur redan under torsdagen.

Redan i tisdags kopplades trafiken på efter den 18 kilometer långa sträckan som har ersatt dagens sträckning genom Kiruna.

Den gamla sträckningen berörs snart av deformationerna från gruvbrytningen.

Artikelbild

| Resenärerna som åker till och från Kiruna får numera se en ny sida av Kiruna. Den nya järnvägen som invigs i dag passerar genom LKAB:s industriområde på baksidan av gruvberget Kiirunavaara. Här finns både ekodukter och akvedukter, ganska många gråbergstippar samt en och annan glimt mot fjällvärlden.FOTO: HANS STERNLUND

Tre miljarder var budgeterade men slutnotan landar på "endast" 2,5 miljarder kronor.

- Vi ser när vi har kommit så här långt att det blir billigare än beräknat. Arbetet har flutit på och vi har kunnat stryka många av riskerna, säger Jan Lundgren, projektchef vid LKAB.

Planeringen för den nya järnvägen startade redan 2004 och bygget kom i gång för ganska precis tre år sedan. Redan i ett tidigt skede beräknades trafiken komma i gång 2012.

Trafikverket och LKAB har med andra ord hållit tidtabellen.