Lena Poromaa, Vittangi SK, har precis åkt en sväng längs spåren när vi träffas i Vittangi.
– Det är lite hårda spår. Vi får se hur det blir. Men de flesta är bra på att staka, och då är det bra med hårda spår.
I skogarna mellan Svappavaara och Vittangi kämpas det för fullt nu. Under tisdagen har det dessutom regnat och blåst. Till helgen lovas flera plusgrader.
– Det är tråkigt. Det är något som händer med klimatet. Det är ju tydligt, så milt som det har varit i februari, säger hon.
Flera har ringt och undrat om loppen blir av, berättar Coralie Adam, kanslist på Vittangi SK.
– Jag har haft sådan klimatångest den här säsongen. Det är första gången som vi har så här mycket besvär. De är flera som nu är ute och kör snö på de ställen där det är nästan barmark.
Två anrika skidfester har fått ställas in i år, Råneälvdalsloppet och Skatamarksloppet. På grund av snöbristen.
Men de två arrangörsföreningarna Svappavaara AIF och Vittangi SK vill inte ställa in. Kopparsprinten på torsdag i Svappavaara har fler anmälda lag än man haft tidigare. Kopparrajden, med tillhörande skidfest, som ska gå på söndag mellan Svappavaara och Vittangi har körts i över 50 år. Enda uppehållet var under pandemin.
– Jag kan inte minnas att vi behövt skotta på det här sättet. På vissa ställen har vi fått dra om spåret. Och på andra ställen har vi fått skotta dit snö, berättar Thomas Määttä, huvudansvarig för Kopparrajden, för Vittangi Sportklubb.
Hur ser det ut?
– Det är mindre snö än normalt, men på myrar och på gamla vägar så finns det ändå snö. Problemet är inne i skogen. Där har snön fastnat ovanpå träden och sedan regnat bort när det varit mildväder. Längs vissa sträckor är det nästan barmark.
Är du orolig att ni får ställa in?
– Nej tävlingarna blir av. Jag har följt väderprognoserna länge och jag tror det klarar sig. Vi kör spåren på nytt på lördag och vi behöver nog skotta på några fler ställen.
Tillbaka till Lena Poromaa, som har ett viktigt uppdrag.
– Jag åker som siste man på söndag. Jag ska kolla så att alla kommer i mål, ifall det händer något längs vägen, och kolla så att ingen blir kvar längs spåren. Det blir att åka i sin egen takt och ha koll på siste man som är framför en. Man får pusha på och komma med uppmuntrande ord så de orkar in i mål när det börjar ta emot, det är ju ändå nästan tre mil.