Bertil Blind, 62, satsade 200 000 för byn – ångrar sig inte

När nya bestämmelser för mackar infördes för tre år sedan stod mackägaren Bertil Blind i Övre Soppero med ett dilemma. Skulle han satsa egna pengar för att rädda byamacken i Övre Soppero eller lägga ned? Han var då strax under 60 år och investeringen skulle kanske aldrig löna sig. 
– Det är ju viktigt för byn och jag tror att jag tog rätt beslut, säger Bertil Blind idag.  

Bertil Blind, ägare Bymacken i Övre Soppero.

Bertil Blind, ägare Bymacken i Övre Soppero.

Foto: Mikaela Sjöstedt

Kiruna2025-04-19 11:00

2022 infördes nya regler för miljöklassning av tankstationer. Reglerna innebar att man behövde ha plaströr mellan cisternen och pumparna som skydd mot korrosion, en stor investering för en liten mack som den Bertil Blind drev i Övre Soppero.

– Det var inte mycket till val egentligen. Största orsaken var att jag kände ett ansvar för byn, säger Bertil Blind. 

Butik och bensin i Övre Soppero centrum.
Butik och bensin i Övre Soppero centrum.

Mackägare kunde söka statliga bidrag för uppemot 85 procent av den totala kostnaden, resten fick man betala själv. Bertil Blind behövde själv lägga cirka 200 000 kronor själv för uppgraderingen av macken. 

– Det måste finnas bensin i bygden om den ska överleva. De som bor i närområdet tankar här och det behövs en verksamhet i byn, säger Bertil Blind. 

Bensin och diesel på macken i Övre Soppero.
Bensin och diesel på macken i Övre Soppero.

När han skulle ta beslutade närmade han sig 60 år och för de flesta i den åldern är det ett tufft beslut att satsa så mycket pengar samtidigt som pensionsåldern närmar sig. 

Var det rätt satsning?

– Rätt eller fel är svårt att säga för mig. Förhoppningsvis är de glada här i byarna.

Bymacken i Övre Soppero. Verksamheten har funnits i 50 år och Bertil Blind har jobbat här under 30 år.
Bymacken i Övre Soppero. Verksamheten har funnits i 50 år och Bertil Blind har jobbat här under 30 år.

Verksamheten har funnits i mer än 50 år och Bertil Blinds pappa drev den först. De senaste 30 åren har butiken och macken varit Bertils arbetsplats. På sommaren jobbar han alla veckodagar, resten av året är det sex dagar i veckan.

– Under sommaren och hösten går det som bäst. På vintern är det mest bybor här. 

Vad ger verksamheten dig?

– Man har ju jobb. Det har väl blivit en livsstil och det är svårt att sluta även om tanken finns ibland, säger Bertil Blind.

Bertil Blind, mackägare och kommunpolitiker i Kiruna
Bertil Blind, mackägare och kommunpolitiker i Kiruna

Fredrik Sikku som bor i Övre Soppero är renskötare och han står och tankar upp stora dunkar i sin skåpbil. För honom betyder macken mycket.

– Allt, skulle jag säga. Annars måste man ju köra till Vittangi eller Karesuando och det är långt, det är fem mil åt vardera håll. Det är inte ekonomiskt hållbart att köra 10 mil bara för att hämta bensin.Bertil är guld värd!

Tankar du ofta här?

– På vintrarna tankar jag varje dag. Den här tiden på året när vi är längre bort med renarna så måste man ju tanka mer. Det går en och annan liter, säger Fredrik Sikku. 

Fredrik Sikku, Övre Soppero, laddar upp med bränsle för jobbet. Han är renskötare och tankar på macken varje vecka under den hektiska tiden under vintern.
Fredrik Sikku, Övre Soppero, laddar upp med bränsle för jobbet. Han är renskötare och tankar på macken varje vecka under den hektiska tiden under vintern.
Fredrik Sikku är tacksam för att han slipper köra 10 mil tur och retur för att köpa bränslet.
Fredrik Sikku är tacksam för att han slipper köra 10 mil tur och retur för att köpa bränslet.
Fredrik Sikku, Övre Soppero, laddar upp med bränsle för jobbet. Han är renskötare och tankar på macken varje vecka under den hektiska tiden under vintern.
Fredrik Sikku, Övre Soppero, laddar upp med bränsle för jobbet. Han är renskötare och tankar på macken varje vecka under den hektiska tiden under vintern.
Varför korrosionsskydd?

De nya miljöbestämmelserna syftade till att korrosionsskydda nedgrävda rörledningar för hantering av brandfarlig vätska, så att inte vätskan läcker ut och orsakar brand eller skada på miljön.

MSB och Tillväxtverket skötte huvudsakligen bidragsförfrågningar och utbetalningar. Staten stod för 85 procent i stöd och ägarna till servicestationerna stod för 15 procent av den totala kostnaden. 

Kriterierna för stöd till ett företag med försäljningsställe för drivmedel:
1. tillhandahåller drivmedel för motordrivna fordon till allmänheten på åretruntbasis,
2. är beläget i ett landsbygdsområde där servicen är gles,
3. är beläget mer än 15 kilometer från ett annat försäljningsställe för drivmedel och
4. är i behov av stöd för att fortsätta bedriva verksamheten.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!