Dråpslag mot turismen i norr

Norwegian lägger ned sin flyglinje på Kiruna och Rikstrafiken vill halvera nattågstrafiken på övre Norrland.Sammantaget innebär det här ett dråpslag mot turistnäringen längst i norr, enligt Kirunas näringslivsbolag Progressum som nu skickar ut ett nödrop i form av ett öppet brev.

Kombinationen av att Norwegian slutar flyga Stockholm-Kiruna och att nattågstrafiken till övre Norrland halveras skulle bli ödesdiger för turistströmmen till Kirunafjällen. För exempelvis Björklidens fjällanläggning innebär det att man inte kommer att kunna utnyttja full kapacitet under högsäsongen.FOTO: Alexander Linder

Kombinationen av att Norwegian slutar flyga Stockholm-Kiruna och att nattågstrafiken till övre Norrland halveras skulle bli ödesdiger för turistströmmen till Kirunafjällen. För exempelvis Björklidens fjällanläggning innebär det att man inte kommer att kunna utnyttja full kapacitet under högsäsongen.FOTO: Alexander Linder

Foto: Alexander Linder

KIRUNA2010-10-28 14:34

Som NSD har berättat riskerar kommunikationerna mellan Kiruna och södra Sverige att försämras radikalt.
Flygbolaget Norwegian lägger ned flygningarna mellan Stockholm och Kiruna i januari. Dessutom föreslår statliga Rikstrafikens utredare Bosse Andersson att nattågstrafiken på övre Norrland ska halveras för att spara pengar.
"Rent dråpslag"
Enligt Progressums verkställande direktör, Tony Järlström, får detta förödande konsekvenser för besöksnäringen i Kiruna-området.
- Det här är ett rent dråpslag för anläggningarna
i Kirunafjällen, säger han.
Fler än hälften av de cirka 170 000 som besöker fjällen årligen kommer med tåg, varav två tredjedelar reser från Stockholm.
För exempelvis Björklidens fjällanläggning innebär det att man inte kommer att utnyttja full kapacitet under högsäsongen, om bara ett tåg trafikerar sträckan Göteborg-Stock-
holm-Narvik.
Förlorar miljoner
- Det ger inte någon besparing totalt sett för skattebetalarna. Utredningen har heller inte beaktat konsekvenserna för turistnäringen. Det måste man göra, så här får det bara inte gå till. Vi trodde dessutom att vi befann oss i ett läge där man satsade på järnvägen. Ska man inte använda den då? säger Olle Isberg, verkställande direktör
i Björklidens fjällby.
Riksgränsen uppskattar ett direkt intäktsbortfall på 3,5 miljoner kronor per år om tågkommunikationerna försämras.
Allvarligt läge
- Det framgår i utredningen att kostnaderna för nattågstrafiken ingår i anslaget. Dessutom finansieras omkring 70-80 procent av kostnaderna av resenärerna själva. Vi förstår inte varför utredningen kommer fram till det här förslaget, säger Tony Järlström.
Styrelsen för Progressum bedömer läget som så allvarligt att man har författat ett öppet brev och även bjudit in Rikstrafikens generaldirektör Ulf Lundin till Kiruna för att framföra sina farhågor och synpunkter. Lundin har tackat ja till att besöka Kiruna den 22 november för att möta politiker och representanter för näringslivet i kommunen.
Viktig nationell fråga
- De direkta konsekvenserna är ett dråpslag i sig. Samtidigt har näringsdepartementet för avsikt att Sverige ska utvecklas som turistland och där är Icehotel och Kirunafjällen viktiga delar. De varumärkena naggas i kanten om tillgängligheten försämras. Blir det för krångligt att ta sig dit väljer turisterna något annat resmål. Därför är det här en för viktig nationell fråga för att bara hanteras av Rikstrafiken, säger Tony Järlström.

FAKTA Rikstrafiken

Rikstrafiken är en statlig myndighet med två huvuduppgifter:
? Upphandling av trafik (flyg, tåg, båt, buss)
? Utveckling och samordning av kollektiv persontrafik i hela landet
Rikstrafikens uppgift är att ur resenärens perspektiv arbeta för ett samverkande lång-
väga kollektivt persontrafiksystem av buss-, båt-, flyg-
och tågtransporter. Målet är att skapa ett tillgängligt transportsystem med hög kvalitet, säker trafik och god miljö
samt bidra till en positiv regional utveckling. Andra
viktiga uppgifter är att
arbeta för att öka tilllgängligheten för personer med funktionshinder och att
verka för att jämställdheten beaktas inom kollektiv-
trafiken.
Källa: www.rikstrafiken.se

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om