Förra hösten kom det klagomål från boende intill Industrivägen i Kiruna om att hastigheten är för hög i kurvan ner mot Lastvägen och Österleden. Miljö- och byggnämnden tog då beslut om att införa betongplintar i kurvan som delar körfälten. Betongplintarna ska provas under ett år och sedan utvärderas.
– Jag kör där varje dag och så fort de kom upp så ser jag att lastbilarna börjar köra på gångbanan, säger Lars Johan Dalhägg, (M) miljö- och byggnämnden.
Han tog upp det i nämnden igen och ett nytt beslut fattades i juni, betongplintarna skulle tas bort senast den 1 november. Men beslutet överklagades av de boende längs vägen, de ville ha kvar plintarna. Länsstyrelsen upphävde beslutet att ta bort dem och nu fortsätter prövoperioden på ett år som det var tänkt från början.
– Vi kan aldrig bortse från att det är ett industriområde och att det går tung trafik varje dag i kurvan. Om man lägger till snö och halka så ökar riskerna ännu mer, säger Lars Johan Dalhägg.
Per-Gustav Idivuoma (SL) är ordförande i miljö- och byggnämnden, han reserverade sig mot beslutet att ta bort plintarna.
– Åtgärderna är till för att skydda de boende. Vägen blir smalare och tanken är att få ner farten, säger han.
Men lastbilarna kör på gångbanan i kurvan?
– De ska inte köra där, det är ju det som är poängen. De har alternativa vägar. De behöver inte köra där över huvudtaget om det anser att det blir för trångt.
Prövoperioden sträcker sig till nästa höst då det ska utvärderas.