I fjol våras lämnade riksdagens trafikutskott in en ansökan om att ge riksvägen Europastatus, och i går kom ett positivt besked från FN som beslutar om Europavägnätet.
De nya gröna skyltarna kan börja monteras upp den 23 november då beslutet träder i kraft.
Firade med choklad
I går var folkpartistiske riksdagsmannen Runar Patriksson från Töcksfors i Årjängs kommun i västra Värmland på besök i Kiruna. Han firade med kaffe och mörk choklad tillsammans med partikollegorna Alf Josefsson från Vittangi och Anne Kotavuopio-Jatko från Karesuando.De tar gärna åt sig en hel del av äran.
- Jag och Alf har jobbat stenhårt sedan 1999. Vi hittade en gemensam linje i vägfrågan när vi båda jobbade för att få behålla I 22 i Kiruna, säger Runar
Patriksson.
Frågan är faktiskt ännu äldre än så. Föreningen Via Lappia bildades i Göteborg redan 1988 och har haft Europavägstatusen som slutmål.
Framme i nordkap
Men riktigt framme är man inte ännu. Nu fortsätter kampen för att förlänga E 45 ända till Nordkap.- I Finland är man helt enig, men i Norge är det interna stridigheter om vägen ska gå via Karasjok eller Alta. Vi har hittills inte velat lägga oss i den frågan, säger Alf Josefsson.
Vad får FN-beslutet då för konkreta följder? Förhoppningen är att det ska bli ett lyft för turismen, handeln och industrin i de områden som vägen går igenom.
- Vägen får en helt annan status rent PR-mässigt i vägkartorna. Det kommer också att bli lättare att få loss EU-pengar till att förbättra vägen, säger Runar Patriksson.
Han ser framför allt två sträckor som är i särskilt stort behov av reparation; Karlstad-Sunne och Vittangi-Karesuando.
- Det är skandalöst dålig kvalité på vägen efter de sträckorna, säger han.