Han upprepar flyghistoria

Johan Wiklund är ute på sitt drömäventyr. Han ska flyga från Nordkap till Kapstaden i ett flygplan från 1935.

HISTORIA. Flygplanet  DH Moth Major är ett engelst flygplan som består av trä, duk och några stålrör. Flygplanet användes förr till sportflyg och övningsflyg för militären.

HISTORIA. Flygplanet DH Moth Major är ett engelst flygplan som består av trä, duk och några stålrör. Flygplanet användes förr till sportflyg och övningsflyg för militären.

Foto: Maria Unga

Kiruna2014-08-18 17:07

Med ett arbete som flygkapten till vardags skulle man kunna tro att suget efter att flyga blev uppfyllt. Men inte för Johan Wiklund. Han tycker om att skruva och flyga i gamla veteranflygplan på fritiden.

- Det kanske inte är så många piloter som håller på med flyg på fritiden också, men jag fastnade för de här riktigt gamla engelska maskinerna, säger han.

När Johan Wiklund läste om Gösta Andree som flög från Stockholm till Kapstaden och tillbaka mellan 1929-1930 föddes en längtan. Under våren köpte han ett nästan precis likadant flygplan som Gösta Andree använde och pusselbitarna började falla på plats.

- Jag vill gärna göra om hans resa. Jag kallar det för Cape till Cape för jag vill att det ska bli ännu längre, säger Johan Wiklund.

När NSD träffar honom så har han redan flugit från Malmö till Nordkap och mellanlandat i Kiruna.

Han beskriver flygplanet som knepigt att flyga.

- Lite som en gammal engelsk motorcykel tänker jag, det läcker olja och det är krångligt, man sliter sitt hår ibland. Men man blir förälskad i det här, säger han.

Att flyga en DH Moth Major från 1935 sklijer sig från att sitta i en cockpit.

- Det drar som tusan, jag sitter öppet. Man är väldigt nära elementen, man känner dofter, temperaturskillnader, man får regn i ansiktet. Man är mycket mer utsatt för väder och vind men det är mysigt också, säger Johan Wiklund.

Att flyga från Kiruna mot Nordkap var en speciell upplevelse.

- Det är lite blandat, en häftig känsla av att nu uppstår äventyret, nackhåren reser sig. Men det är farligt också, jag är utsatt. Det är bara mig själv det hänger på, att jag har fått ihop maskinen som man ska, att motorn fortsätter att snurra, säger han.

Under vintern kommer Johan Wiklund att ta en paus i flygandet. Den 24 oktober nästa år planerar han att vara framme i Kapstaden. Samma datum som Gösta Andree nådde samma plats 1929.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om