Det första "riktiga" godståget höll inte tidtabellen, bland annat på grund av ett signalfel på sträckan Gällivare–Kiruna.
Redan i somras kördes dock några tåg, på försök i två veckor.
– Nu är det allvar, säger Åberg som säger att halva tågsetet lossas i Kiruna. Resterande gods fortsätter till Narvik.
All hantering vid nya terminalen i Kiruna sköts av Kiruna Cargo. Nyligen investerades över sex miljoner kronor i den nya bangårdsverksamheten som inkluderar godstält, kontor och moderna lyfttruckar.
Totalt kommer fyra tåg i veckan att lossa från järnväg i Kiruna och transporteras vidare med lastbil till Nordnorge – Tromsö, Alta, Kirnenäs med flera orter.
Sedan lastas bland annat fisk och kött på – för transport mot Oslo.
Genom att nyttja järnvägen mer kommer den tunga trafiken från Kiruna och söderut att kunna minska. Något som är positivt för hårt belastade vägar som E 10. Det handlar om minskat slitage på vägarna, mindre utsläpp och förhoppningsvis färre olyckor.
– Framför att minskar det här vägtransporterna genom Sverige till Norge. Nu fångas en del upp i Kiruna, säger Åberg som erkänner att han vintertid väljer att ta tåget i stället för att åka bil på E 10.
Kommande år väntas verksamheten öka ytterligare då flera stora aktörer visat intresse för att börja transportera gods på järnväg i stället för på väg.
Tre nya jobb har redan skapats vid den nya terminalen. Fler arbetstillfällen väntas kommande år.