Den 17 december ifjol drabbades Malmbanan av en omfattande tÄgurspÄrning vid Vassijaure nÀra svensk-norska grÀnsen. Elva vagnar spÄrade ur och 15 kilometer av rÀlsen konstaterades ha pÄverkats av malmtÄgets framfart innan det tog stopp. Reparationerna av rÀls och infrastruktur som förstörts av urspÄrningen tog tvÄ mÄnader, i bitvis extrema vÀderförhÄllanden.
Bara fyra dygn efter att tÄgen börjat rulla lÀngs Malmbanan igen intrÀffade en ny urspÄrning.
Den hÀr gÄngen handlade det om ett olastat malmtÄg som fÀrdades i motsatt riktning mot Kiruna. Sju vagnar spÄrade ur och tÄgstoppet varade under elva dygn.
Statens haverikommission var pÄ plats efter urspÄrningarna och har sedan dess utrett vad som hÀnde och orsakade urspÄrningarna. HÀndelserna utreds Àn men nÄgra faktorer har trÀtt fram. För det första finns inga gemensamma nÀmnare mellan urspÄrningarna. Ingen del av rÀlsen överlappade varandra vid urspÄrningarna.
â Den första urspĂ„rningen som intrĂ€ffade i december kan vi inte ange orsak till just nu eftersom den utreds, men vi vet att det Ă€r tekniska orsaker bakom den urspĂ„rningen. Vi vet att tĂ„get var lastat, vi vet att det uppstod skador pĂ„ ett hjul och att det slog sönder slipers lĂ€ngs vĂ€gen, ungefĂ€r 15 kilometer, innan den stora urspĂ„rningen skedde nĂ€r tĂ„get kom in till vĂ€xeln vid Vassijaure. En lĂ„ng strĂ€cka pĂ„verkades. Malmbanan stĂ€ngdes av lĂ€nge pĂ„ grund av de reparationsarbeten som behövde genomföras dĂ€r, sĂ€ger Jonas BĂ€ckstrand.
Statens haverikommission har hittills kunnat konstatera att vÀderförhÄllandena var en del av orsaken till den andra urspÄrningen i februari.
Vad skiljde sig kring vÀderförhÄllandena dÀr och dÄ jÀmfört med samma tid pÄ Äret normalt sett?
â Vi kan konstatera att vĂ€dret kan ha varit en faktor som pĂ„verkade men det Ă€r inte bara vĂ€dret som orsakade den urspĂ„rningen. Det framgĂ„r att tĂ„get fick stanna för stopp vid en signal. Man vill helst inte stanna med olastade tĂ„g vid en signal för det finns en risk för urspĂ„rning nĂ€r man drar igĂ„ng tĂ„get och sĂ€rskilt om man stĂ„r i en kurva, sĂ€ger BĂ€ckstrand.
Kan era utredningar leda till ansvarskrav i slutÀndan?
â Vi tittar inte pĂ„ ansvarsfrĂ„gor utan vi pĂ„ vad som kan göras bĂ€ttre. VĂ€dret kan man i sig inte pĂ„verka, men det finns saker omkring vĂ€dersituationer som man kan pĂ„verka. Vad man har för beredskap och hur man förberett sig för olika typer av vĂ€der. Hur man agerar i vissa typer av vĂ€der. Det Ă€r klart att vi kan komma med nĂ„gon form av rekommendationer kring det och att vĂ„ra rapporter kan anvĂ€ndas av andra men vi Ă€r inte involverade i nĂ„gon form av ansvar, sĂ€ger Jonas BĂ€ckstrand.
Det hjul som pÄverkade skadegörelsen lÀngs rÀlsen och Àven orsakade skador pÄ vÀxlar och annan infrastruktur lÀngs Malmbanan vid den första urspÄrningen i december undersöks noggrant. Hjulet kan berÀtta en historia som kan leda vidare till svar om orsaken.
â Vi tittar pĂ„ hela historiken frĂ„n tillverkning och underhĂ„ll och hur det anvĂ€nds och var det har varit och utsatts för. Det kan vara en massa olika saker, sĂ€ger BĂ€ckstrand.
Kan ni fÄ hela bilden utifrÄn att analysera hjulet i frÄga?
â Vi Ă€r inte fĂ€rdiga sĂ„ det Ă€r svĂ„rt att sĂ€ga redan nu, sĂ€ger Jonas BĂ€ckstrand.
Kommer ni att konstatera hur Malmbanans skick Àr i rapporterna?
â Jag vet inte nu om vi kommer att ha anledning till det. Det beror pĂ„ vad vi kommer fram till Ă€r orsakerna bakom, om det finns anledning att kommentera det eller inte.