Under inspektionen som genomfördes den 20 maj så anmärkte Arbetsmiljöverket på att de inte fick ta del av enhetschefens uppgiftsfördelning. En tydlig och skriftlig sådan behöver finnas på plats, där det framgår vem som ska göra vad.
Det framgick också att många medarbetare påtalat en hög arbetsbelastning och att de har svårt att hinna med kringuppgifter. Den tid som anges i systemen överensstämmer inte med den faktiska tid som det tar att göra jobbet. Systemen anger en kortare tid som de anställda förväntas vara hos, eller resa till, brukare än den tid som det faktiskt tar.
Enhetschef för hemtjänsten i distrikt centrum, Eila Hiljanen, bekräftar att det är en hög arbetsbelastning inom hemtjänsten.
– Vi har mycket att stå i. Sen ska budgeten och allt sånt också fungera, det är mycket. Överlag tror jag att det är tufft med personal inom hemtjänsten, säger hon.
Hemtjänsten har uppgett till Arbetsmiljöverket att de planerar att genomföra en undersökning och riskbedömning av den organisatoriska och sociala arbetsmiljön för anställda undersköterskor och vårdbiträden.
Arbetsmiljöverket menar att en bristande insikt i arbetsbelastningen och en obalans mellan kraven och resurserna i arbetet kan leda till en ohälsosam arbetsbelastning och en ökad risk för ohälsa bland personalen. De vill också ha in resultaten från den undersökning som ska genomföras, med en tillhörande riskbedömning för ohälsa eller olycksfall i arbetet.
Senast den 20 augusti ska hemtjänstens svar ha skickats till Arbetsmiljöverket.