Klart för ny järnväg i Kiruna - första tåget går 2012

LKAB och Banverket har nyligen undertecknat ett avtal om en ny järnväg förbi Kiruna. Byggstarten har skjutits fram, men järnvägen planeras tas i bruk i oktober 2012 som tidigare sagts.

KIRUNA2009-02-18 06:00
Den nya järnvägen, sammanlagt 18 kilometer lång, planeras vara färdig för trafik i oktober 2012 och LKAB investerar totalt cirka tre miljarder kronor i bygget. Mellan 70 till 150 personer beräknas ingå i projektet per år under fyra år.
Arbetet planeras komma i gång på allvar i höst, inte i mars 2009 som tidigare varit ambitionen. Under våren kommer enbart förberedande arbeten att starta, som anläggande av vägar och upplagsytor till exempel.
Ska inte påverka slutdatumet
- Sommaren 2008 togs beslutet att inte bygga en tidigare planerad tunnel bakom Kiirunavaara. Det gjorde att tidsplanen för genomförande av entreprenaderna justerades. Det påverkar inte slutdatumet för när järnvägen ska vara i bruk, säger Arnold Wonkavaara, projektchef Banverket.
Innan dess var tanken att byggstarten av järnvägsplan 1 och 4 skulle sätta i gång tidigare än det nu blir. Sedan skulle järnvägsplan 2 (järnvägslinjen genom LKAB:s industriområde) byggas färdig.
- Då hade vi fått vänta in järnvägsplan 2. Nu kör vi dem direkt kopplade till varandra, det blir inget glapp, säger Arnold Wonkavaara.
Delat upp arbetet
Avtalet innebär att LKAB finansierar den nya järnvägen till en nivå som motsvarar den befintliga järnvägens funktioner. Banverket står för uppgraderingar i samband med byggandet av järnvägen.
Anläggningsarbetet har delats upp mellan de två aktörerna. Banverket bygger järnväg, broar och viadukter, LKAB bygger nya vägar, dammar inom sitt industriområde och företagets egna järnvägsanslutningar till den nya järnvägen.
Det nya spåret ska gå bakom Kiirunavaara vilket innebär att godstågen kommer att passera utanför stan. Det är inte klart var det planerade resecentret ska finnas, det är fortfarande under utredning.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om