LFV vägrar uttala sig om kraschen

LFV får stenhård kritik efter Herculeskraschen:
Delansvarig för olyckan – och Haverikommissionen vill se en granskning av LFV:s säkerhetskultur.
Trots det vägrar ansvariga på myndigheten att svara på frågor om haverirapporten.

Foto:

KIRUNA2013-08-28 20:54

Det var i går som NSD rapporterade om slutsatserna i Haverikommissionens preliminära slutrapport, där både LFV och det norska flygvapnet får bära ansvar för att olyckan inträffade.

Ingen av dem hade tillräckligt säkra arbetssätt för att förhindra olyckan.

Statens haverikommission uppmanar till och med Transportstyrelsen att genomföra "en utredning av säkerhetskulturen" inom LFV, som är den myndighet som tar hand om flygsäkerheten i Sverige.

Inga kommentarer

Men när NSD under onsdagen ville ställa frågor om Haverikommissionens rapport var svaren kortfattade.

– Vi kommenterar ingenting från LFV:s sida förrän vi har den slutgiltiga rapporten, säger Anne Stöckel, operativ chef för flygledartornet i Kiruna.

Vad är skälet till det?

– Det är att vi inväntar den slutgiltiga rapporten.

Anne Stöckel hänvisar sedan till pressjouren på LFV:s huvudkontor i Norrköping. Därifrån kommer samma besked.

– Innan allt är klart ska vi inte spekulera i någonting som kan bli något annat den dagen rapporten är klar, säger Annika Brunnberg på LFV:s pressjour.

Fem döda

Kritiken mot LFV är dock omfattande i den preliminära rapporten, och att den skulle försvinna helt i en den slutliga versionen är inte sannolikt. LFV vill ändå inte säga något.

– Inte i dagsläget, säger Annika Brunnberg.

Den slutgiltiga rapporten beräknas vara klar i slutet av september.

Herculeskraschen inträffade 15 mars 2012, då det norska flygplanet kolliderade med kammen mellan Kebnekaises nord- och sydtopp . De fem personerna i besättningen omkom omedelbart, eftersom planets hastighet var 520 kilometer i timmen.

Bred lavin

Kraschen orsakade en cirka 200 meter bred lavin som spred vrakdelar längs fjällsidan och ner på Rabots glaciär.

Herculesplanet var en del i den stora internationella övningen Cold Response. Planet fick flygledning från Stockholm och Kiruna, men besättningen fick inte information om att planet hamnade i så kallat okontrollerat luftrum.

Haverikommissionen pekar på att det inte är individers misstag, utan systembrister, som orsakade olyckan.

Det hände i planet – minuterna innan kraschen

Det är på eftermiddagen 15 mars som olyckan inträffar.

Här är en del av det som registrerades:

13.40

Herculesplanet, med beteckningen HAZE 01, startar i Evenes och flyger till ett vänteläge innan man fortsätter mot Kiruna.

14.44

Den biträdande föraren frågar ”Stemmer det att höjden på fjella her oppe er 7 000 fot?” varvid befälhavaren säger ”Ehh 6600 ett eller annet, ehhh…” varvid lastmästare 1 säger ”Det er vel det høyeste fjellet i Sverige er vel ved Kiruna, er det ikke det?” Befälhavaren svarar: ”Jo Kebne... Kebnekaise”.

14.57.15

HAZE 01 planar ut på flygnivå 70. Vädret är dåligt. Flygplanet utsätts för turbulens medan den biträdande föraren säger sina sista ord i livet. De registreras i samband med att han ska sänka farten från 240 knop. "Slower ned till to tjue her jeg" säger han och fortsätter: ”To ti kanskje”.

14.57.27

Autopiloten kopplar ur, och det annonseras med en syntetisk röst som säger ”autopilot”.

14.57.29

HAZE 01 kolliderar med Kebnekaises västsida på 2 014 meters höjd, motsvarande flygnivå 70. Farten är ungefär 280 knop, vilket motsvarar 520 kilometer i timmen. Fyra män och en kvinna i planet omkommer omedelbart.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om