– Det är otroligt intressant. Vi tror att elektrifierade transportsystem är framtiden, att transportera med el sänker både energikostnad och utsläpp på samma gång säger Roger Karlsson, projektchef vid LKAB:s enhet för energiförsörjning och produktion.
Det handlar om hybridlastbilar, utrustade med både elmotor och dieselmotor. På lastbilens tak finns en strömavtagare och efter vägen löper linor dragna mellan stolpar.
– Möjligheterna ökar enormt eftersom lastbilarna även går på diesel. Där det blir dyrt och besvärligt att dra ledning klipper man bara.
Energivinsten är gigantisk.
– Elmotorer är mer än dubbelt så effektiva som dieselmotorer när det gäller konsumerad energi. Dessutom kostar elen hälften så mycket som dieseln. Det innebär att energikostnaden för el blir en fjärdedel av diesel, säger Roger Karlsson.
LKAB vill också leva upp till regeringens krav på förnybara transporter och de energimål som finns fastslagna i EU:s tillväxtstrategi Europa 2020.
– Sverige har jättebra förutsättningar. Vi har kärnkraft och vattenkraft, som båda är koldioxidneutral el.
Gruvbolaget fick nyligen bakläxa av länsstyrelsen, som i ett yttrande till mark- och miljödomstolen bland annat oroar sig för miljön i samband med transporterna från nya dagbrottet Mertainen till Svappavaara (12 km).
Läs mer: Länsstyrelsen: "Lastbilsrally"
LKAB ser nu malmtransporterna från Mertainen som en lämplig start när projektet är redo.
– E 10:an har långa raksträckor och det är billigt att dra elledningen där. På området i Mertainen och vid omlastningsplatsen i Svappavaara kör lastbilarna på diesel.
Projektet heter "eHighway" och drivs förutom av LKAB av Siemens, Scania och KTH. Branschorganisationen SveMin och Trafikverket är också med.
– Projektet är delfinansierat av Vinnovas fordonsutvecklingsprogram FIFFI och förstudien ska vara klar vid årsskiftet. Vi får se hur snabbt vi kan gå vidare, vilka kostnader det är med infrastrukturen och vem som ska betala, säger Roger Karlsson.
I Tyskland finns redan en väg där man testat drift av elektrifierade lastbilar.
– Jag har själv åkt i en lastbil där. Man märker ingenting av kontakten med ledningarna. Bilarna har ett par meters marginal utan att kontakten bryts. Och skulle den brytas så tar dieseldriften vid, säger Roger Karlsson.