Nikkaluoktavägens nya dragning klar

Nu är Trafikverkets förslag för nya Nikkaluoktavägens dragning färdigt. Vägen kommer att gå mellan bostadsområdet på Lombolo och flygplatsen. Tung trafik kommer att passera 300 meter från villorna.- Alla husen kommer att klara sig inom gällande bullernivåer, säger Maria Furmark, projektledare Trafikverket.

Tung trafik kommer att passera 300 meter från villakvarteren enligt Trafikverkets förslag till ny dragning av Nikkaluoktavägen. Vägen är redan nu utstakad med käppar.

Tung trafik kommer att passera 300 meter från villakvarteren enligt Trafikverkets förslag till ny dragning av Nikkaluoktavägen. Vägen är redan nu utstakad med käppar.

Foto: maria unga

KIRUNA2012-06-05 06:00

Järnvägen och bilvägarna är det som påverkas först när sprickorna från gruvbrytningen äter sig in mot Kirunas stadskärna.

LKAB bedömer att väg 870, den så kallade Nikkaluoktavägen måste dras om inom några år. Nu har Trafikverket kommit med ett förslag för en ny dragning av vägen öster om Kiruna.

Enligt förslaget ska Nikkaluoktavägen dras om från bron över den nya järnvägen vid Råtsidalen, passera mellan bostadsområdet på Lombolo och flygplatsen och ansluta till väg E 10 nära Tuolluvaara. Sträckan är totalt 7,1 kilometer lång.

Eftersom området mellan Lombolo och flygplatsen även rymmer Gabna samebys flyttleder har Trafikverket valt att hålla sig så nära bostadsområdet på Lombolo som möjligt.

Barriär för bostadsområdet
Det har fallit väl ut även med kommunens önskemål om att vägen ska ligga nära staden.

Vägen kommer att vara fullt synlig från husen längst ner på Lombolo.

- Det blir en barriäreffekt för villaområdet. De har ju kunnat ta sig rakt ut här till orörd mark, men nu måste de passera en väg. Det har vi försökt ta hänsyn till genom att göra broar med passager under vägen, säger Maria Furmark.

Vägen kommer att passera 300 meter från trävillorna längst ner på Lombolo. Trafiken mellan den södra infarten till LKAB och E 10 beräknas till ungefär 2 000 fordon per dygn. Av det beräknas 1 100 fordon vara tung trafik.

Orört elljusspår
- Man har gjort bullerberäkningar och sett att det inte kommer att bli buller som påverkar så mycket att det är något hus som måste lösas in. Det blir en skillnad men vi klarar de avstånd och bullernivåer som finns, säger Maria Furmark.

Det nio kilometer långa elljusspåret kommer inte att påverkas. Det kommer att ligga orört mellan vägen och villaområdet enligt Trafikverkets förslag.

Passage under vägen
- Ahlströmsspåret kommer vi försöka lösa med en passage under vägen, så det kommer kunna vara kvar som det ligger i dag, säger Maria Furmark.

Draghundsspåren kommer att behöva dras om lite för att nå de två tänkta passagerna under Nikkaluoktavägen.

Trafikverkets förslag är nu ute på samråd och det är möjligt för den som vill att lämna in synpunkter fram till den 17:e juni. Hela vägsträckan är utstakad med pinnar och går att se ute i markerna.

Bygget startar 2013
- Dels för att vi ville att samebyarna skulle få se hur det är tänkt och för att bedöma om vi måste flytta kraftledningar eller inte, säger Maria Furmark.

I oktober beräknar Trafikverket att förslaget ska vara helt färdigt. Om allt sedan går som planerat börjas bygget av vägen under senhösten 2013 och står färdig under 2015.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om