Konsumentverket har skrivit en vägledning för guidade turer med snöskoter och en för guidade turer i fjällen.
– De behövs för att öka säkerheten för kunden. Syftet är att minska olyckor när man är ute och att konsumenten ska få en säker upplevelse, säger Kerstin Jönsson, utredare i produktsäkerhet på Konsumentverket.
Några av råden som Konsumentverket ger är att den som guidar ska ha ett bra ledarskap, snö- och vinterkunskap och kunna första hjälpen.
Under onsdagen fick turistföretagre i Kiruna information om de nya råden.
Om det skulle hända en olycka där något företag är inblandat så kommer Konsumentverket använda sig av råden när de tittar på om företaget har haft en säker tjänst. Om inte kan Konsumentverket stoppa företagets verksamhet. De kommer också att utföra kontroller för att se om riktlinjerna följs.
Mats Johansson driver Arctic safaris fjällguiden AB i Kirunafjällen. Han tycker att de nya riktlinjerna är bra.
– Jag tycker att de behövs. Vi har jobbat i 25 år och har sett mycket oseriöst uppe i fjällvärlden, det är en farlig miljö att jobba i så vi tycker att riktlinjerna är bra.
Något som Mats Johansson tar med sig från utbildningsdagen är rådet om riskanalyser.
– Man måste tänka på det i alla moment, inte bara under ett skotersafari untan i princip allt du gör, säger han.