Senast vid Ärsskiftet skulle tÄgtrafiken mellan LuleÄ och Narvik utökas frÄn en till tre dagliga dubbelturer per dag.
Förutom morgonturen frÄn Narvik till kusten och kvÀllsturen som finns i dag, skulle tvÄ turer till sÀttas in under dagen.
FrÄn Kiruna en vid tiotiden pÄ förmiddagen och en vid 16.30. FrÄn LuleÄ var det tÀnkt att ett tÄg skulle vid sextiden pÄ morgonen och ett efter klockan fem pÄ eftermiddagen. NattÄgen Àr inte inrÀknade.
Fel pÄ signalsystemet
De utökade turerna skulle bland annat underlÀtta sjukresorna till GÀllivare och Sunderbyn.
Men nu Àr alltsÄ trafikstarten försenad pÄ grund av ett tekniskt fel pÄ tÄgen.
- Det blir försenat och det rör sig om ett antal mÄnader. Men det Àr svÄrt att sÀga om det handlar om tvÄ mÄnader eller fem mÄnader. Vi sÀtter igÄng sÄ snart vi kan, sÀger Olle Tiderman, teknisk chef vid NorrtÄg.
Problemet sitter i signalsystemet pÄ tÄgen. AvlÀsningen av spÄrsignalerna blir ibland för kÀnsliga vilket leder till att tÄget stannar fast det inte finns nÄgot hinder. Problemet visade sig blir mer frekvent vid kallt vÀder.
Stor besvikelse
- För bara tvÄ veckor sedan visste vi inte om hur stort problem det var. Vi kÀnde till felet men inte att det var sÄ omfattande. Vi hade tÀnkt börja med turerna nu sÄ det var en stor besvikelse, sÀger Olle Tiderman.
NorrtÄg arbetar med att lösa problemet tillsammans med experter frÄn Frankrike och Tyskland som tillverkat tÄgen och teknikburken dÀr signalsystemet sitter.
- Det Àr en ganska avancerad teknisk lösning som ska till, det Àr för tidigt att sÀga exakt hur lÄng tid det kommer att ta, sÀger Tiderman.