Samisk kvinnostyrka i stadshuset

Hopsytt. Hopknycklat. Klippt och klistrat. Fotograferna Sarah Coopers och Nina Gorfers utstÀllning Interruptions som just nu hÀnger i Kiruna stadshus visar med elva portrÀtt de nya vÀgarna en kultur kan ta nÀr den utsÀtts för friktioner och hur det pÄverkar.

Foto: Emma Eriksson

Kiruna2016-08-21 17:07

Invigningen av konstutstÀllningen "Interruptions" drog mycket folk som i en labyrint i hjÀrtat av Kiruna stadshus kunde skÄda elva verk pÄ elva samiska kvinnor. Fotograferna Nina Gorfer och Sarah Cooper, som tidigare haft vÀldigt liten kÀnnedom om samer, har det senaste Äret djupdykt i den samiska kulturen. Det var nÀr Konstmuseet i Norr bjöd in till projekt som fotograferna, som Àr verksamma i Göteborg och Berlin, bestÀmde sig för att anmÀla sitt intresse. Att projektet skulle handla om just samiska kvinnor har de sjÀlva valt.

– Vi jobbar vĂ€ldigt mycket med kulturhistoriska arv, och nĂ€r vi började samarbeta med konstmuseet sĂ„ blev vi med en gĂ„ng vĂ€ldigt nyfikna pĂ„ den samiska kulturen, förklarar Nina Gorfer.

Eftersom projektet var begrÀnsat valde duon att fokusera pÄ samiska kvinnor, ett val som de sedan fÄtt bekrÀftat av sina intervjupersoner.

– Vi har mĂ€rkt av ett behov nĂ€r vi pratat med kvinnorna, att lyfta fram samiska kvinnor. MĂ„nga bekrĂ€ftade att det var nĂ„got som saknats, och det Ă€r Ă€ven gemensamt för de minoritetsgrupper vi arbetat med förut ocksĂ„, sĂ€ger Nina Gorfer.

Flera av de fotograferade kvinnorna fanns pÄ plats under vernissagen. Framför portrÀttet som förestÀller henne sjÀlv berÀttar Katarina Kielatis frÄn Porjus om hur hon blev gestaltad. PÄ fotografiet hÄller hon upp sin hand som gör synligt ordet "fåbmo" som stÄr skrivet i handflatan.

– FĂĄbmo Ă€r det lulesamiska ordet för kraft, och det Ă€r just kvinnokraften jag lever för. Den hĂ€r utstĂ€llningen i sig ger mycket power, och det Ă€r vĂ€ldigt hĂ€ftigt att det bara Ă€r kvinnor som genomfört det hĂ€r projektet, sĂ€ger hon.

Titeln interruptions syftar till den samiska kulturens utveckling som flera gÄnger pÄverkats av förtryck.

– PĂ„ svenska kanske jag inte vill sĂ€ga avbrott, dĂ„ Ă€r det slut och det Ă€r det inte. Utan det Ă€r friktioner. Den samiska kulturen har hela tiden fĂ„tt smĂ„ avbrott som leder till nya identiteter och ny utveckling inom kulturen. Man kan inte gĂ„ tillbaka till kulturen som den var förut, förklarar Nina Gorfer.

Detta syns i bilderna som pÄminner om renÀssansmÄlningar dÀr bilder tryckts upp, och sedan fÄtt ett nytt utseende genom att ha knycklats ihop, blivit hopsydda, eller blivit klippta och klistrade.

– Det Ă€r flera fysiska lager som sedan satts ihop och fotats av igen, och det Ă€r en tolkning av det hela, sĂ€ger Gorfer.

Under invigningen lyfte invigningstalaren Anja Taube, myndighetschef för sametinget, det kÀnsliga med att fotografera samer som för mÄnga för tankarna till de rasbiologiska fotografierna.

– Vi har absolut varit medvetna om problematiken i hur samer avbildats förut, och fotograferna som tidigare hĂ„llit pĂ„ med liknande projekt Ă€r ocksĂ„ vana vid att hantera det. Det hĂ€r Ă€r ett konstprojekt, dĂ€r det Ă€r individerna som lyft fram, inte samer som grupp, förklarar projektledaren Maria Ragnestam.

Nu finns utstÀllningen pÄ plats till 30 september och visas nÀsta gÄng i lÀnet under Jokkmokks marknad i februari nÀsta Är. DÀrefter ska den vidare till Fotografiska i Stockholm. Men Maria Ragnestams förhoppning Àr att samernas plats i centrum ska finnas kvar.

– Valet av att ha den hĂ€r utstĂ€llningen hĂ€r i stadshuset Ă€r inte en slump. Politiker och tjĂ€nstemĂ€n, alla de som jobbar med de hĂ€r frĂ„gorna, kommer möta de hĂ€r kvinnorna varje dag, sĂ€ger hon.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om