Stora förÀndringar vÀntar för skidspÄren

Snart börjar nya strÀckningen av E10 byggas och stora förÀndringar av skidspÄren pÄ MatojÀrvi och Varggropen vÀntar. En slinga pÄ 3,5 kilometer ska fungera som tillfÀllig lösning pÄ MatojÀrvi. Men för att anvÀnda jÀgarspÄret fÄr skidÄkarna ta av sig skidorna och gÄ över vÀgbygget.

FörÀndringar. SpÄren pÄ MatojÀrvi kommer att skÀras av under byggtiden av E10.

FörÀndringar. SpÄren pÄ MatojÀrvi kommer att skÀras av under byggtiden av E10.

Foto: Maria Unga

Kiruna2017-09-28 17:08

Byggandet av nya E10 börjar i slutet av oktober. Under byggtiden, som berÀknas till ungefÀr tvÄ Är, sÄ kommer skidspÄren och de sÄ kallade World cup spÄren med vÀrldscup status skÀras av och inte gÄ att anvÀnda. Som en tillfÀllig lösning har Trafikverket, kommunen och idrottsföreningarna enats om ett 3,5 kilometer lÄngt spÄr pÄ MatojÀrvi, pÄ den södra sidan av vÀgbygget.

– Den har vi blivit lovade att fĂ„ innan sĂ€songen börjar. Delar av spĂ„ret Ă€r helt nytt, man kommer bland annat att flytta bron som har varit i "himlabacken" till spĂ„ren som gĂ„r frĂ„n Camp Ripan rakt ner, dĂ€r kommer det att vara en bro, sĂ€ger Karin Niva.

Hon har varit med och tittat pÄ den tÀnkta dragningen tillsammans med kommunen, skidklubbarna, Trafikverket och spÄrentreprenören.

– Det var ett bra gĂ€ng som var runt och tittade och det ser bra ut, sĂ€ger Karin Niva.

Den sÄ kallade lÀnken, ett spÄr mellan MatojÀrvi och Varggropen, som Trafikverket ett tag sÄg ut att dra tillbaka, ser nu att bli verklighet. Men den kommer att vara fÀrdig först nÀr vÀgbygget Àr klart.

– Det betyder jĂ€ttemycket. Den Ă€r tĂ€nkt att anvĂ€ndas av skoterĂ„kare, skidĂ„kare och vĂ„r förhoppning Ă€r att det ocksĂ„ ska bli en rullskidbana, sĂ€ger Karin Niva.

Även spĂ„ren pĂ„ JĂ€garspĂ„ren och hundspĂ„ren kommer att krĂ€va en tillfĂ€llig lösning innan en portal kan vara pĂ„ plats. Det kommer att finnas en passage, men dĂ€r mĂ„ste skidorna tas av och Ă„karen fĂ„r gĂ„ genom vĂ€gbygget.

– Vem ansvarar för den sĂ€kerheten? Ska det finnas nĂ„gon Ă„ldersgrĂ€ns, hĂ€r Ă„ker ju barn och ungdomar, vid vilken Ă„lder kan man passera hĂ€r? Det lĂ„ter farligt och inte alls bra, sĂ€ger Karin Niva som hellre vill ha en tillfĂ€llig tunnel som passage.

Enligt Trafikverket sÄ finns det en tydlig beskrivning i handlingarna att det ska finnas en sÀker passage för skidÄkarna att ta sig över pÄ andra sidan.

– Jag ser inga farhĂ„gor med det, det kommer nog att flyta pĂ„ bra och vi ska naturligtvis bevaka det hĂ€r ocksĂ„, sĂ€ger Peder Larsson, Trafikverket.

Hur ska bevakningen gÄ till?

– Vi Ă€r ju pĂ„ plats dagligen och tittar till arbetsomrĂ„det och sĂ„ ska vi ta upp det med entreprenören sĂ„ att man fĂ„r göra nĂ„gon form av kontrollprogram sĂ„ att det hĂ„lls öppet. Nu vet jag inte hur de kommer att jobba om de har fyradagars vecka till exempel sĂ„ kan man ju föreslĂ„ att de plockar undan alla arbetsgrejer och se till att det finns ett fint skidspĂ„r dĂ€r. Men det Ă€r en lösning vi fĂ„r titta pĂ„ beroende pĂ„ hur de kommer att jobba, men det Ă€r av största vikt att minimera störningarna för skidĂ„karna, sĂ€ger Peder Larsson.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om