Strandade i Abisko ett dygn: "DÄligt med information"

120 personer satt strandade ett dygn i Abisko pÄ grund av stopp pÄ jÀrnvÀgen. Vy tÄg ordnade med sovplatser pÄ turiststationen men enligt resenÀrerna har informationen varit minst sagt bristfÀllig. "Jag har förstÄelse för att det blir fel pÄ spÄret. Men de borde kunna ge bÀttre information", sÀger Lisa-Marie Larsen, tÄgresenÀr.

Ett dygns vÀntan för 120 resenÀrer.

Ett dygns vÀntan för 120 resenÀrer.

Foto: Mikaela Sjöstedt

Kiruna2024-07-22 18:51

Det var pĂ„ grund av solkurvor pĂ„ jĂ€rnvĂ€gen som tĂ„get frĂ„n Narvik under söndagen stannade i Abisko och det var stopp pĂ„ jĂ€rnvĂ€gen fram till mĂ„ndag eftermiddag. 

Lisa-Marie Larsen Àr pÄ vÀg till sin bror i PiteÄ nÀr vi möter henne i Abisko klockan 15.

Lisa-Marie Larsen ska hÀlsa pÄ sin bror i PiteÄ. "Det gÄr absolut ingen nöd pÄ mig men lite mer information hade varit bra".
Lisa-Marie Larsen ska hÀlsa pÄ sin bror i PiteÄ. "Det gÄr absolut ingen nöd pÄ mig men lite mer information hade varit bra".

– Vi fick först besked igĂ„r om att vi skulle vĂ€nta en timme pĂ„ ersĂ€ttningsbuss. Jag fick tvĂ„ mail om det. Det gick en timme och sĂ„ fick vi höra att det inte kommer nĂ„gon ersĂ€ttningsbuss och vi fĂ„r sova hĂ€r. Det har gĂ„tt bra men jag har inte fĂ„tt nĂ„gon mer information efter det. Har bara hört att det ska lösa sig nu. 

Hur har du fÄtt din information?

– NĂ„gra svenskar har fĂ„tt sms. Vi hörde först att vi skulle fĂ„ buss kl 12 hĂ€rifrĂ„n men den kom inte. Nu har jag fotat av ett sms som nĂ„gon fĂ„tt om att vi ska kunna Ă„ka vid 16.

Packningen redo i vÀntan pÄ tÄg eller buss.
Packningen redo i vÀntan pÄ tÄg eller buss.

LĂ©onie och Antoine berĂ€ttar att de missat sitt anslutande tĂ„g till Oslo. 

– Vi har haft en fin dag hĂ€r men nu skulle vi varit pĂ„ vĂ€g till Oslo, sĂ€ger LĂ©onie. 

De fick under mĂ„ndagen olika besked av andra i samma sits. 

– Vi har gĂ„tt nĂ„gra extra kilometer i nationalparken och det Ă€r fint. Men vi har inte fĂ„tt nĂ„gon information alls frĂ„n tĂ„gbolaget. Ett fĂ„tal personer har fĂ„tt sms, sĂ„ informationen rullar runt mellan oss. 

Det franska paret Léonie och Antoine fick förlita sig pÄ information frÄn andra. "En hade fÄtt sms om att buss och tÄg skulle komma, sen fick en ett sms om att ingen buss skulle komma".
Det franska paret Léonie och Antoine fick förlita sig pÄ information frÄn andra. "En hade fÄtt sms om att buss och tÄg skulle komma, sen fick en ett sms om att ingen buss skulle komma".

En man gĂ„r förbi och flikar in: 

– Det Ă€r katastrofalt.

Problemet med solkurvor löstes under mĂ„ndagen. Sammanlagt 170 personer vĂ€ntade pĂ„ tĂ„g eller ersĂ€ttningsbuss frĂ„n Abisko. 

Marina Eriksson frÄn UmeÄ skulle ha Äkt hem med tÄget 12.37 under mÄndagen.

– Det stod pĂ„ tavlan att det var instĂ€llt och att mer info skulle komma men jag har inte fĂ„tt nĂ„gon information varken via sms eller mail. Om jag hade fĂ„tt veta tidigare att man inte kunnat Ă„ka sĂ„ hade jag kunnat anvĂ€nda den hĂ€r dagen till nĂ„got, gjort nĂ„gon utflykt. Nu har det bara blivit vĂ€ntande, det tycker jag Ă€r vĂ€ldigt dĂ„ligt. 

Marina Eriksson hade velat ha ett tidigare besked. "Jag hade kunnat göra nÄgot av den hÀr dagen".
Marina Eriksson hade velat ha ett tidigare besked. "Jag hade kunnat göra nÄgot av den hÀr dagen".

De 170 personerna kom ivÀg under eftermiddagen och tÄg och ersÀttningsbussar Àr inbokade frÄn Boden under kvÀllen. Vy tÄg beklagar det hela och sÀger att alla ska ha nÄtts av informationen, nÀr vi talar med dem pÄ eftermiddagen.

– Vi har gjort vĂ„rt bĂ€sta för att nĂ„ alla resenĂ€rer. De som inte har svenska mobiler eller inte angett svenskt mobilnummer nĂ€r de bokat, anger ofta inte nĂ„got nummer och dĂ„ nĂ„r vi inte dem. Det Ă€r ett problem som vi jobbar med, sĂ€ger Petter Östmark, affĂ€rschef vid Vy tĂ„g. 

MÄnga efterlyser bÀttre information och tycker att ni borde ha bÀttre beredskap?

– Vi har beredskap pĂ„ sĂ„ sĂ€tt att vi har avtal med stora bussbolag, som har nĂ€tverk ut till mindre bussbolag och vi har samarbeten med hotell för att vi ska kunna hantera sĂ„dana hĂ€r hĂ€ndelser pĂ„ ett bra sĂ€tt. Det har tyvĂ€rr hĂ€nt mycket det senaste halvĂ„ret som pĂ„verkat mĂ„nga. Vi gör allt som stĂ„r i vĂ„r makt för att minska konsekvenserna. Jag förstĂ„r frustrationen och vi tar till oss det i arbetet kring att utveckla kommunikationen.

En av de tvÄ tÄgstationerna i Abisko.
En av de tvÄ tÄgstationerna i Abisko.

Lisa-Marie Larsen skriver frÄn tÄget att hon Ànnu inte fÄtt nÄgra meddelanden eller mail idag frÄn Vy tÄg.

– Jag förstĂ„r absolut att sĂ„dant hĂ€r kan hĂ€nda och Abisko Ă€r en jĂ€ttefin plats att bli stannande pĂ„. Jag gick en tur pĂ„ fjĂ€llet och hade det sĂ„ bra. Men jag saknar verkligen information, och jag tĂ€nker pĂ„ barnfamiljerna och de som kommer lĂ„ngvĂ€ga ifrĂ„n.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!