Det var pÄ grund av solkurvor pÄ jÀrnvÀgen som tÄget frÄn Narvik under söndagen stannade i Abisko och det var stopp pÄ jÀrnvÀgen fram till mÄndag eftermiddag.
Lisa-Marie Larsen Àr pÄ vÀg till sin bror i PiteÄ nÀr vi möter henne i Abisko klockan 15.
â Vi fick först besked igĂ„r om att vi skulle vĂ€nta en timme pĂ„ ersĂ€ttningsbuss. Jag fick tvĂ„ mail om det. Det gick en timme och sĂ„ fick vi höra att det inte kommer nĂ„gon ersĂ€ttningsbuss och vi fĂ„r sova hĂ€r. Det har gĂ„tt bra men jag har inte fĂ„tt nĂ„gon mer information efter det. Har bara hört att det ska lösa sig nu.
Hur har du fÄtt din information?
â NĂ„gra svenskar har fĂ„tt sms. Vi hörde först att vi skulle fĂ„ buss kl 12 hĂ€rifrĂ„n men den kom inte. Nu har jag fotat av ett sms som nĂ„gon fĂ„tt om att vi ska kunna Ă„ka vid 16.
Léonie och Antoine berÀttar att de missat sitt anslutande tÄg till Oslo.
â Vi har haft en fin dag hĂ€r men nu skulle vi varit pĂ„ vĂ€g till Oslo, sĂ€ger LĂ©onie.
De fick under mÄndagen olika besked av andra i samma sits.
â Vi har gĂ„tt nĂ„gra extra kilometer i nationalparken och det Ă€r fint. Men vi har inte fĂ„tt nĂ„gon information alls frĂ„n tĂ„gbolaget. Ett fĂ„tal personer har fĂ„tt sms, sĂ„ informationen rullar runt mellan oss.
En man gÄr förbi och flikar in:
â Det Ă€r katastrofalt.
Problemet med solkurvor löstes under mÄndagen. Sammanlagt 170 personer vÀntade pÄ tÄg eller ersÀttningsbuss frÄn Abisko.
Marina Eriksson frÄn UmeÄ skulle ha Äkt hem med tÄget 12.37 under mÄndagen.
â Det stod pĂ„ tavlan att det var instĂ€llt och att mer info skulle komma men jag har inte fĂ„tt nĂ„gon information varken via sms eller mail. Om jag hade fĂ„tt veta tidigare att man inte kunnat Ă„ka sĂ„ hade jag kunnat anvĂ€nda den hĂ€r dagen till nĂ„got, gjort nĂ„gon utflykt. Nu har det bara blivit vĂ€ntande, det tycker jag Ă€r vĂ€ldigt dĂ„ligt.
De 170 personerna kom ivÀg under eftermiddagen och tÄg och ersÀttningsbussar Àr inbokade frÄn Boden under kvÀllen. Vy tÄg beklagar det hela och sÀger att alla ska ha nÄtts av informationen, nÀr vi talar med dem pÄ eftermiddagen.
â Vi har gjort vĂ„rt bĂ€sta för att nĂ„ alla resenĂ€rer. De som inte har svenska mobiler eller inte angett svenskt mobilnummer nĂ€r de bokat, anger ofta inte nĂ„got nummer och dĂ„ nĂ„r vi inte dem. Det Ă€r ett problem som vi jobbar med, sĂ€ger Petter Ăstmark, affĂ€rschef vid Vy tĂ„g.
MÄnga efterlyser bÀttre information och tycker att ni borde ha bÀttre beredskap?
â Vi har beredskap pĂ„ sĂ„ sĂ€tt att vi har avtal med stora bussbolag, som har nĂ€tverk ut till mindre bussbolag och vi har samarbeten med hotell för att vi ska kunna hantera sĂ„dana hĂ€r hĂ€ndelser pĂ„ ett bra sĂ€tt. Det har tyvĂ€rr hĂ€nt mycket det senaste halvĂ„ret som pĂ„verkat mĂ„nga. Vi gör allt som stĂ„r i vĂ„r makt för att minska konsekvenserna. Jag förstĂ„r frustrationen och vi tar till oss det i arbetet kring att utveckla kommunikationen.
Lisa-Marie Larsen skriver frÄn tÄget att hon Ànnu inte fÄtt nÄgra meddelanden eller mail idag frÄn Vy tÄg.
â Jag förstĂ„r absolut att sĂ„dant hĂ€r kan hĂ€nda och Abisko Ă€r en jĂ€ttefin plats att bli stannande pĂ„. Jag gick en tur pĂ„ fjĂ€llet och hade det sĂ„ bra. Men jag saknar verkligen information, och jag tĂ€nker pĂ„ barnfamiljerna och de som kommer lĂ„ngvĂ€ga ifrĂ„n.