Strategi för rymdturism tas fram

Kiruna2015-03-10 08:20

Konkurrensen om framtida rymdturister hårdnar nu i Europa där fler länder satsar och Storbritanniens regering vill bli ledande.

– Rymdturism är en högteknologisk bransch som främjar innovation, tillväxt och hållbara lösningar. Sverige kan bli Europas portal för rymdresor, rymdturism och forskning baserad på rymdflyg. Men nu krävs en politisk och nationell prioritering, annars riskerar vi att missa en möjlig miljardindustri, säger Karin Nilsdotter, vd Spaceport Sweden i ett pressmeddelande.

Därför samlas nu aktörer från rymd- och flygindustrin, besöksnäringen, universitet, högskolor, forskningsinstitut, science parks, inkubatorer och offentlig verksamhet för att utarbeta en strategi för rymdturism.

– Strategin ska stärka det nationella engagemanget och hjälpa Sverige att tillvarata de unika förutsättningar som finns och den samlade potentialen hos svenska företag, universitet och entreprenörer, samt attrahera fler etableringar, talang och besökare, fortsätter Nilsdotter.

Strategin ska skapa ett nationellt engagemang, policy och ekosystem för rymdturism, skapa hållbara och unika reseanledningar och ikoner för svensk besöksnäring, bidra till och kartlägga bredare samhällseffekter från rymdturism till andra branscher samt stärka Sverigebilden och bidra till ökad export, sysselsättning och tillväxt.

– Rymdens användbarhet är idag odiskutabel. Precis som en gång för flyget, kommer färder i rymden att bli en mer naturlig del av människans liv, både för nöje och nytta, säger den svenske astronauten Christer Fuglesang, direktör för KTH Space Center.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om