SHK kommer till Kiruna om två veckor, måndag 30 juli, för att med hjälp av helikopter och personal spana av området, framför allt Rabots glaciär.
- Vi kommer att dokumentera och fotografera, säger Agne Widholm, utredningsledare på Haverikommissionen.
Men redan nu syns nya vrakdelar som tinat fram i snön.
- Det ser ut som om det kommit fram en hel del materiel, säger Widholm.
Efter den första undersökningen återvänder SHK och ett antal poliser i mitten av augusti för att samla in de vrakdelar utredarna är speciellt intresserade av.
- Då ska vi ha mer folk som kan hjälpa oss att hitta det vi vill ha, säger Agne Widholm.
Det handlar i första hand om de så kallade svarta lådorna, som samlar in uppgifter om planets sista timmar i luften. De är fortfarande inte återfunna. Lådorna registrerar tekniska uppgifter, men även piloternas kommunikation.
- Vi har en hyfsad uppfattning om vad som hänt. Men det finns alltid en viss osäkerhet och det är den vi vill undanröja, säger Agne Widholm.
Det SHK vill klarlägga är varför Herculesplanet befann sig på fel höjd vid kraschen. Flygledningen i Kiruna ska ha gett planet besked om att flyga på lägre höjd än fjälltoppen några minuter innan kraschen. Men om det handlar om ett missförstånd eller ett misstag är oklart.
Det kommer att dröja några månader innan en fullständig utredning är klar.
- Rapporten ska vara färdig någonstans i slutet av året, säger Agne Widholm.