Tester av framtidens bilar bygger pÄ tillgÄng pÄ el

Elfordon Àr framtiden och anlÀggningar som testar mÄste ha el. Helst grön sÄdan. "En skiljevÀgg mellan att tappa 10 procent av omsÀttningen och att kunna erbjuda grön el Äret om", sÀger Robert Granström frÄn samverkansorganisationen för biltestbranschen.

För biltestindustrin i lÀnet Àr el en grundförutsÀttning. Framtidens fordon drivs av el och elnÀtets kapacitet avgör attraktionskraften för lÀnet. Robert Granström, ordförande i biltestföretagens samverkansorganisation, SPGA.

För biltestindustrin i lÀnet Àr el en grundförutsÀttning. Framtidens fordon drivs av el och elnÀtets kapacitet avgör attraktionskraften för lÀnet. Robert Granström, ordförande i biltestföretagens samverkansorganisation, SPGA.

Foto: Maria Dahlgren

Kiruna2023-02-08 17:00

Den stora energiomstÀllningen som pÄgÄr i Norrbotten pÄverkar biltestnÀringen i hög grad. Satsningen pÄ ultrasnabbladdare i lÀnet pÄverkar vilken attraktion Norrbotten som lÀn har för biltestföretag. Det menar branschens samverkansorganisation.

– UngefĂ€r 10 procent av fordonen ligger ute och provar pĂ„ allmĂ€n vĂ€g. Det finns vĂ€ldigt mycket laddinfrastruktur inne pĂ„ testanlĂ€ggningarna, men Ă€r magert med laddinfrastruktur ute pĂ„ publika vĂ€gar. Enskilda testföretag kör tusentals mil pĂ„ uppdrag Ă„t sin kund, sĂ€ger Robert Granström, ordförande i organisationen.

Har man kortat sina teststrĂ€ckor för att ta sig tillbaka? 

– Om man inte kan ligga ute pĂ„ publika vĂ€gar och ladda och köra tillbaka till testanlĂ€ggningen, sĂ„ gĂ„r man i princip miste om den typen av provning. Med en laddinfrastruktur av vĂ€rldsklass kan vi förlĂ€nga sĂ€songen. 

Idag finns ett 30-tal olika typer av företag kopplade till biltestbranschen i flera kommuner i Norrbotten. 

– Det Ă€r en skiljevĂ€g mellan att, antingen tappa 10 procent av omsĂ€ttningen som Ă€r en miljard, och som har betydelse för svensk nettoexport pĂ„ tjĂ€nstesidan. Alternativt att kunna öka omsĂ€ttningen genom att man fĂ„r en bra laddinfrastruktur och möjlighet att kunna erbjuda "grön el" dygnet runt.

För branschorganisationen Àr Àven eltillförseln en knÀckfrÄga.

– Det Ă€r en utmaning Ă€ven för nĂ€tĂ€garen. Kunderna sĂ€ger att 2025 kommer vi bara att ha laddbara fordon nĂ€r vi kommer och testar. Det Ă€r 4 000 fordon. SĂ€g att hĂ€lften av dem Ă€r pĂ„ plats samtidigt i Arjeplog sĂ„ innebĂ€r det alltsĂ„ 2 000 laddbara fordon. Det finns bara 1 000 hushĂ„ll i Arjeplog sĂ„ det blir ju en pĂ„taglig pĂ„verkan pĂ„ elnĂ€tet, sĂ€ger Granström.

Vattenfall har ett hÄrt tryck pÄ sig. ElnÀtet mÄste expandera - och det fort för att möta det enorma behov som samhÀllet bygger upp.

– Vi har vĂ€ldigt stor kapacitetsbrist i elnĂ€tet. Det Ă€r svĂ„rt att ansluta alla kunder i tid och det tar lĂ€ngre tid Ă€n vad kunderna vill. Det Ă€r nĂ„got som vi jobbar vĂ€ldigt mycket pĂ„, sĂ€ger Peter Takacs, chef för elintensiv industri hos Vattenfall.

NĂ€r kan ni möta behovet? 

– MĂ„lsĂ€ttningen Ă€r att Sverige ska nĂ„ sina klimatmĂ„l till 2040-2045. Vattenfall eldistribution har sjĂ€lv en mĂ„lbild om att fördubbla elöverföringen i vĂ„ra nĂ€t fram till 2030.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!