Majoritetens beslut – flytta TT-huset och brandstation

Kommunstyrelsen har beslutat att flytta gamla sjukstugan och gamla brandstationen. Men kommunen kommer att behöva låna 112–120 miljoner kronor för att flytta och restaurera de båda byggnaderna.

Kommunstyrelsen fattade på måndagen beslut om att den gamla sjukstugan och brandstationen ska flyttas och renoveras.

Kommunstyrelsen fattade på måndagen beslut om att den gamla sjukstugan och brandstationen ska flyttas och renoveras.

Foto: Maria Dahlgren

Kiruna2024-02-26 16:17

Det slutgiltiga beslutet kom på måndagen, efter en längre diskussion politikerna emellan.

– Vi har ett nytt centrum där många av de nya byggnaderna är tillverkade i ungefär samma tidsperiod. Det finns sedan tidigare planer för hur nya centrum ska se ut och var gamla sjukstugan ska placeras just på samma sätt som var den gamla, gamla brandstationen ska placeras och det finns ett kulturvärde i att behålla byggnader från äldre tidsperioder, säger Emilia Töyrä (S).

Åsa Larsson Blind, Samelistan, var inne på samma linje. Hon tycker att det finns ett värde i att bevara delar av gamla Kiruna i den nya stadskärnan.

– Det ligger också ett värde i att vi kan använda gamla lokaler fortsatt och det finns ytterligare ett värde i det återbruket och inte bara inte bara tänka på att bygga nytt, säger hon.

Förslaget backades även av Sanna Inga Poromaa och Vänsterpartiet.

Från oppositionen väcktes en del frågor, bland annat ville Peter Stenberg (KD) att det tydligt skulle specificeras hur kommunens ekonomi påverkas av beslutet.

– Vi vill att det ska analyseras och presenteras på fullmäktige när frågan tas upp för ett slutgiltigt beslut, säger han.

undefined
Emilia Töyrä (S), var en av de politiker som argumenterade att de båda byggnaderna skulle flyttas och renoveras.

Magnus Gustavsson (C) menade däremot att det i dagsläget inte gick att ta något beslut alls i frågan. Han tycker att beslutsunderlaget är för dåligt.

– Under mötet har vi hört sex eller sju olika versioner om avtalet varav den sjunde är det som egentligen gäller och vad vi egentligen är skyldiga att göra. Vi äger idag inte byggnaderna och någonstans måste det vara reglerat i avtalet, men jag har inte fått den informationen för att kunna fatta ett beslut idag. När LKAB väl ska riva sina byggnader som de köpt av oss så är det på dem att ta ett ansvar för de nuvarande hyresgästerna.

Även Krister Pouno (KD) var inne på en liknande linje och han menar att det kan finnas ytterligare kostnader så som sanering eller oförutsedda kostnader för renovering som inte tagits hänsyn till. En kostnad som han anser att kommunen inte ska stå för då byggnaderna köpts av LKAB.

– LKAB får hantera kostnaderna för sina egna byggnader och även stå för ersättningslokal för Tusen toner. Det ska inte ligga på kommunen när det inte finns medel att bygga ny förskola och skola i kommunen, något som också är vår kärnverksamhet.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!