– Vi ville ha en unik produkt som bara finns i Kiruna i hela världen och den här svampen är den unika produkten som vi är ute efter, säger Johan Lans.

Shiitakeodlingen i Kirunagruvan har funnits ända sedan 1980-talet. Förutsättningarna för svampodling i gruvan är goda. Temperaturen är jämn och luften fri från sådant som annars kan påverka svampars kvalitet, till exempel flugor och larver.

– Det är i princip en steril miljö där nere. Det gör att svampen får en jämn och fin kvalitet. Den kommer alltid vara likadan smakmässigt och utseendemässigt, berättar Johan Lans.

Artikelbild

| LAGOM SMAK. Johan Lans säger att Shiitaken smakar mindre än tryffel - som ju har en dominant smak - och mer än champinjoner som ju smakar rätt lite.

Shiitake är en trädsvamp som växer naturligt i Asien. Och att odla den är enkelt visar det sig.

En fabrik i Finland besprutar stockar av alspån med svampsporer. Stockarna körs sedan till Kiruna och lagras i kylrum i gruvan. När en beställning kommer in tar man bara ut så många stockar som behövs - för ett kilo svamp går fyra stockar åt - knackar lite på stocken och låter svampen börja växa.

Ljuset och temperaturen i gruvorten på 540 meters djup där odlingen finns ändras automatiskt. Svampen upplever gryning och skymning åtta gånger på ett dygn för att växa snabbare. Och efter fem till sju dagar har den vuxit klart och kan skördas.

De senaste ägarna har inte producerat särskilt mycket svamp utan huvudsakligen sålt till kunder i Kirunaområdet. Spisgänget siktar högre. De vill sälja 100 kilo svamp i veckan.

– Vi vill sälja svampen i hela Sverige för vi vet vilken bra produkt det är. Genom kontakter i branschen känner vi av en ganska stor efterfrågan, säger Johan Lans.

Shiitake är en rätt trendig svamp som blir mer och mer populär berättar han.

– Det är en väldigt uppskattad matsvamp. Den smakar mycket men är inte lika dominant som tryffel till exempel. Och den har egenskaper som liknar kött, en lite köttig konsistens.

Den grossist Spis köper varor av kommer kunna köra svampen nedåt - en miljömässig transportlösning alltså, eftersom lastbilarna annars lämnar Kiruna tomma.